برای اولین بار در ایران
طراحی سایت، سئو و تولید محتوا
به صورت تخصصی برای پزشکان و مراکز درمانی

هویت برند پزشکی خود را چگونه بسازیم؟

هویت-برند-پزشکی
آنچه در این مطلب می‌خوانید

هویت برند پزشکی خود را چگونه می‌سازید؟ هدف از برندسازی پزشکی این است که در ذهن مخاطبان و بیماران، تداعی مثبتی شکل گیرد و در قلب آن‌ها احساسی همراه با دوستی، اعتماد و احترام نسبت به پزشک ایجاد شود. اگر برندسازی به شکل درستی انجام شود، بیماران یک پزشک به هواداران او تبدیل می‌شوند. در این شرایط بیماران حتی اگر مجبور باشند برای مدت زیادی جهت رزرو نوبت منتظر بمانند، حاضر نیستند به پزشک دیگری مراجعه کنند. در این حالت بیماران نسبت به پزشک علاقه و اعتماد زیادی در خود احساس نموده و به صورت خودانگیز و متعصبانه، آن پزشک را به اقوام و دوستان خود معرفی می‌کنند. اما چگونه به چنین برندی دست یابیم؟ در ادامه این مطلب دکتر وب نحوه طراحی ابعاد سه گانه هویت بیرونی برند پزشکان را بررسی می‌کنیم.

دو لایه اصلی هویت برند پزشکی

برندسازی پزشکی در دولایه انجام می‌شود: درونی و بیرونی. لایه درونی مربوط به توسعه هویت برند شخصی پزشک است. لایه بیرونی در ارتباط با تصویر و ظاهر برند است. این لایه شامل تمامی مواردی است که یک بیمار هنگام مواجهه با پزشک مشاهده می‌کند.

یک میوه را در نظر بگیرید. لایه درونی هویت برند پزشکی یا همان برند شخصی همان اصل میوه است و لایه بیرونی، پوست آن در نظر گرفته می‌شود. برای انتخاب برند توسط بیماران لایه درونی و بیرونی با هم اهمیت دارند اما قطعا لایه درونی که همان برند شخصی است اهمیت ویژه‌ای دارد. یک پزشک ابتدا باید هویت درونی برند خود را بسازد و سپس به هویت بیرونی آن بپردازد.

همان طور که اگر میوه ای از بیرون خوش آب و رنگ باشد اما درون آن طعم خوبی نداشته باشد ارزش بالایی ندارد، هر انسانی از جمله یک زشک نیز اگر تنها به ظواهر کسب و کار خود توجه کند اما برای اصلاح و پرورش درون خود وقت و انرژی کافی صرف نکند، کار بیهوده ای انجام داده است.

برای اینکه هویت برند پزشکی هر فرد به شکوفایی برسد، لازم است هم به لایه درونی و هم به لایه بیرونی توجه نماید. در طراحی لایه بیرونی و هویت ظاهری برند لازم است به نکات زیادی توجه شود. در این مطلب ابعاد سه گانه هویت برند پزشکی در لایه بیرونی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در مورد نکاتی که در هر بعد باید مورد توجه قرار بگیرند توضیح خواهیم داد.

اجزای هویت برند پزشکی در لایه بیرونی

هویت بیرونی برند شامل ۳ بعد است: بصری، کلامی و حسی. قبل از اینکه به توضیح هریک از ابعاد هویت بیرونی یک برند پزشکی بپردازیم، ذکر این نکته ضروری است که یک پزشک باید در طراحی المان‌های ظاهری کسب و کار خود سه مورد را در نظر داشته باشد: علاقه شخصی، حوزه تخصص، جنسیت و سن و فرهنگ بیماران

هنگام طراحی دکوراسیون داخلی مطب و یا طراحی سایت پزشکی، طراحان معمولا سوالاتی در مورد سلیقه شما و رنگ و طرحی که قرار است اجرا شود می‌پرسند. در اصطلاح طراحان سایت پالت رنگ برندتان را از شما می‌خواهند. در این هنگام باید از بین علاقه شخصی، تخصص پزشکی، جنسیت و فرهنگ بیماران‌تان به یک وجه مشترک برسید تا براساس آن المان‌های ظاهری برای شما طراحی شوند.

بعنوان مثال با توجه به اینکه بیماران شما اغلب کودک، نوجوان و یا افراد سالخورده هستند، ممکن است طراحی دکوراسیون مطب شما متفاوت شود. با توجه به حوزه تخصصی شما ممکن است تابلوهای خاصی به دیوار نصب شود. همچنین طبق علایق شخصی شما نیز ممکن است رنگ خاصی برای مطب مورد استقاده قرار گیرد و…

ممکن است صحبت از المان‌های ظاهری هویت برند پزشکی برای برخی پزشکان عجیب باشد. به این دلیل که این موارد در کسب و کار بسیاری از پزشکان رعایت نمی‌شود و شاید از نظر برخی پزشکان، هیچ ضرورتی برای رعایت این موارد وجود نداشته باشد. اما اگر تمایل دارید به صورت حرفه‌ای به برندسازی پزشکی برای کسب و کار خود بپردازید، لازم است به تمامی جزئیات ظاهری نیز توجه داشته باشید.

به هر میزانی که المان های ظاهری کسب و کار شما زیبایی و هارمونی بیشتری داشته باشد، تاثیر ماندگارتر و تداعیات شفاف تر و متحصر به فردی در ذهن بیماران شما ایجاد خواهد نمود.

لایه بیرونی هویت برند پزشکی
لایه بیرونی هویت برند پزشکی شامل سه جزء اصلی است

هویت بصری

اولین گام در طراحی هویت برند پزشکی از جنبه بصری این است که برای برند خود، یک سبک انتخاب کنید. باید تصمیم بگیرید که دکوراسیون مطب شما سنتی باشد یا مدرن. مورد پسند کودکان باشد یا جوانان و یا افراد سالخورده. طراحی ساده داشته باشد یا پیچیده.

سپس هر سبکی انتخاب نمودید، باید در تمام المان‌های ظاهری مطب رعایت شود. اگر ساعت دیواری خاتم دارید اما لوستر مطب مدرن است، المان‌های ظاهری شما هارمونی ندارد. در صورتی‌که متخصص کودکان هستید و در مطب به جای رنگ های روشن و انرژی بخش از رنگ‌های تیره استفاده کرده اید برند شما با سن بیماران‌تان هماهنگی ندارد. اگر در مطب خدمات زیبایی ارائه می‌کنید اما روی میز سالن انتظار مطب چند مجله در مورد مدلینگ و فشن ندارید، برند شما هم راستا با علایق بیماران‌تان نیست. این‌ها مثال‌هایی بسیار ساده و درعین حال مهم درباره ناهماهنگی المان ها در چند مطب بود.

دومین گام در طراحی هویت برند پزشکی از جنبه بصری این است که برای آن یک پالت رنگ مشخص کنید. پالت رنگ باید شامل یک رنگ اصلی و تعدادی رنگ فرعی باشد. رنگ‌هایی که در این پالت قرار دارند باید با هم هارمونی داشته باشند. شما می‌توانید از یک گرافیست کمک بگیرید و یا از سایت‌های مختلفی مانند پینترست استفاده کنید. در سایت پینترست عبارت color pallet را تایپ کنید و اگر رنگ خاصی مانند مدنظر شماست در ادامه نام رنگ را نیز تایپ کنید. صدها پالت رنگ جذاب برای تعیین هویت برند بزشکی از جنبه بصری را به شما ارائه می‌کند. چند مورد را انتخاب کنید و برای طراحی دکوراسیون مطب، طراحی سایت پزشکی و حتی طراحی کارت ویزیت و نسخه‌های مطب خود آن را در اختیار طراح قرار دهید. فراموش نکنید که شما نمی‌توانید از چند پالت رنگ همزمان استفاده کنید و در نهایت لازم است از بین ده‌ها پالت مورد نظرتان یک مورد را انتخاب کنید.

سومین گام در طراحی هویت بصری برند پزشکی چیدمان وسایل است. برای این کار دقت بالایی به خرج دهید. حتی می‌ةوانید از یک متخصص فنگ شویی کمک بگیرید. مطب خود را به یک انباری تبدیل نکنید. اگر برخی از تجهیزات پزشکی دیگر قابل استفاده نیستند، آن‌ها را از مطب خارج کنید. وسایل کهنه را در کنار وسایل نو استفاده نکنید. اگر دیوارها و مطب را بازسازی نموده‌اید، و با این روش زیبایی فضا را افزوده اید نمی‌توانید از میز و صندلی مستعمل استفاده کنید. بهتر است در اسرع وقت آن‌ها را تعویض و یا بازسازی کنید تا همه وسایل و چیدمان مطب با هم هماهنگی داشته باشند. هنوز هم بسیاری از مطب‌ها و مراکز پزشکی هستند که این موارد کاملا بدیهی در چیدمان را رعایت نمی‌کنند.

یکی از مهم‌ترین بخش هویت بصری نظافت مطب است. مطب شما باید هر روز و قبل از حضور بیماران به صورت کامل تمیز شود. در صورتی‌که مطب شما شلوغ است باید به نظافت سرویس بهداشتی در بین ساعات کاری مطب نیز توجه شود.

هویت کلامی برند پزشکی

هرآنچه که بیماران در مواجهه با شما می‌شنوند و یا می‌خوانند، بخشی از هویت کلامی برند شماست. منظور از مواجهه بیماران با شما صرفا ارتباط مستقیم و رو در رو با شما نیست. صحبت با پرسنل شما به صورت حضوری و تلفنی، سبک نگارش مطالب وب سایت و صفحات اجتماعی، شعار سازمانی و سبک متن‌های آموزشی و تبلیغاتی نیز از جمله مواردی هستد که در هویت کلامی برند قرار می‌گیرند.

بنابراین اگر منشی شما در تماس‌های تلفنی بی‌حوسله و بدون انرژی صحبت کند، به هویت برند شما صدمه وارد کرده است. اگر مدیریت وب‌سایت و شبکه های اجتماعی خود را به فرد یا سازمانی واگذار می‌کنید باید حتما بر عملکرد آن‌ها به صورت مستقیم نظارت داشته باشید محتوای کپی شده از دیگران، اطلاعات نادرست و یا جملاتی را از قول شما ننویستند که باعث آسیب به برند شما شود.

هویت حسی

هرآنچه که بیماران در مواجهه با شما از حواس خود دریافت می‌کنند، هویت حسی برند شما است. برندهای بزرگ دنیا سرمایه‌گذاری زیادی برای طراحی هویت حسی خود انجام می‌دهند تا بتوانند احساساتی خوبی را در مخاطبان ایجاد کنند.

برای مثال برندهای بزرگ سازنده خودرو یک بخش مهندسی با عنوان مهندسی صدا دارند. در این بخش گروهی از مهندسان در تلاش هستند تا صدای موتور را به صورتی تنظیم کنند که هنگام فشار دادن پدال گاز، برای راننده گوش نواز باشد. همچنین درب‌های خودرو طوری طراحی می‌شوند که باز و بسته شدن آن‌ها صدای خوبی داشته باشد. در داخل خودرو از اسانسی استفاده می‌شود که تا چند هفته پس از خرید خودرو، بوی خوشایندی در فضای داخلی پخش شود و به خریدار حس خوبی را منتقل کند.

در فرودگاه بین المللی سنگاپور از اسانس خاصی استفاده می‌شود به طوری که در کل فضا به مشام می‌رسد و تداعیات خوبی در ذهن مسافران ایجاد می‌کند. شرکت استارباکس به کارکنان خود اجازه استفاده از عطر و ادوکلن را نمی‌دهد. دلیل این کار این است که می‌خواهد افرادی که وارد هریک از شعبه‌های استارباکس می‌شود، فقط بوی دلپذیر قهوه را احساس کند. فست فود زنجیره‌ای مک دونالد برای ایکه در رستوران‌هایش بوی روغن سرخ کرده به مشام نرسد، با کمک گرفتن از شرکت Simon Harrop دست به اقدام جالبی زده است. آن‌ها رایحه منحصر به فردی طراحی و از آن رایحه در مواد شوینده تمامی رستوران‌ها استفاده کرده‌اند. با این کار در همه شغل به‌جای بوی روغن، رایحه دلپذیری به مشام می‌رسد.

انسان‌ها پیش از منطقی بودن، احساسی هستند. بنابراین هر پزشک نیاز دارد در مطب خود اقداماتی را در جهت ایجاد احساسات مثبت در بیماران برنامه‌ریزی و اجرا نماید.

برخی از شرکت‌های تولید کننده لوازم آرایشی، کاتالوگ‌های خود را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که با لمس تصویر هر محصول، بوی آن محصول نیز به مشام برسد. بنابراین یک پزشک نیز می‌تواند مانند برندهای برتر دنیا، اقداماتی را در جه تقویت هویت حسی برند خود انجام دهد. به‌عنوان مثال می‌توان یک اسانس دلپذیر و ملایم را انتخاب کرد و همواره در فضای مطب استفاده نمود. با این کار پس از مدتی ذهن بیماران شرطی می‌شود و اگر جای دیگری با آن رایجه مواجه شوند، به یاد شما می‌افتند. جنس صندلی‌های مطب، رایحه‌ای که در مطب استشمام می‌شود، موزیک ملایمی که در مطب پخش می‌شود، سبک نورپردازی فضا، جنس کارت ویزیت و بروشورهای تبلیغاتی و.. همگی از مواردی هستند که روی ادراک بیماران و هویت برند پزشکی از جنبه حسی تاثیرگذارند.

5/5 - (10 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید