برای اولین بار در ایران
طراحی سایت، سئو و تولید محتوا
به صورت تخصصی برای پزشکان و مراکز درمانی

پنج اصل در توسعه برند شخصی در سال ۱۴۰۲

برند-شخصی
آنچه در این مطلب می‌خوانید

برند شخصی چیزی نیست که در مورد خودتان فکر می‌کنید. شاید ذهنیتی که نسبت به خود دارید این است که فردی صمیمی هستید، مهارت بیشتری نسبت به همکاران خود دارید و مطب شما یکی از بهترین مطب‌های شهر است. اما این ذهنیت حتی اگر حقیقیت محض هم باشد، باز هم نشان دهنده برند شخصی شما نیست. پس برند شخصی چیست؟ در ادامه این مطلب دکتر وب با ما همراه باشید. توضیحات کاملی در خصوص توسعه و برندسازی شخصی پزشکان ارائه خواهیم نمود.

برند شخصی چیست؟

لازم است به این نکته توجه نمایید که برند شخصی افکاری است که دیگران در مورد شما، در ذهن دارند و احساساتی است که دیگران نسبت به شما در قلب‌شان دارند. ممکن است یک پزشک بهترین پزشک در شهر نباشد، اما از دید بیمارانش، او بهترین است. ممکن است مطب یک پزشک شیک ترین مطب شهر نباشد اما از دید بیمارانش محلی سرشار از آرامش و انرژی مثبت باشد.

بیشتر از اینکه پارامترهای ملموس و منطقی بر شکوفایی برند شخصی تاثیر داشته باشند، پارامترهای ناملموس و احساسی بر ایجاد تصویر مثبت از برند شما در ذهن بیماران تاثیرگذارند.

عوامل تاثیرگذار در توسعه برندسازی چیست؟

در مطالب گذشته سایت دکتر وب در خصوص روش‌های موثر در برندسازی و بازاریابی توضیحاتی ارائه شد. از رعایت استانداردهای ظاهری مطب تا تعامل دستیاران پزشک با بیماران و طراحی سایت. اما به نظر می‌رسد برخی عوامل نامرئی وجود دارد که به همان میزان و شاید بیش‌تر از آن‌ها، قدرتمند و تاثیرگذار هستند. این عوامل به اندازه‌ای قدرتمند هستند که حتی اگر یک پزشک هیچ‌یک از پارامتر‌های منطقی و ملموس گفته شده را رعایت نکند، باز هم می‌تواند به یک پزشک موفق تبدیل شود.

حتما پزشکانی را دیده‌اید که مطبی بسیار قدیمی دارند و هیچ اقدامی در زمینه بازاریابی و تبلیغات انجام نمی دهند اما بیماران آن‌ها به قدری زیاد هستند که برای رزرو وقت ویزیت باید از مدت‌ها قبل اقدام نمود. وجه متشرک عوامل تاثیرگذار در برندسازی شخصی این است که علی رغم رعایت این عوامل، معمولا زمان زیادی طول می‌کشد تا نتیجه مثبت برای یک پزشک حاصل شود. شما می‌توانید یک روز یک کمپین تبلیغاتی برگزار کنید و تعداد زیادی بیمار را به مطب خود جذب کنید اما نمی‌تانید در یک روز اقداماتی انجام دهید که باعث رشد و توسعه برند شخصی شما شود.

اگر دانه ای بکارید، سال ها طول می‌کشد تا تبدیل به یک درخت تنومند شود. همان‌طور که از یک دانه نمی‌توانید انتظار داشته باشید طی یک سال تبدیل به درخت شود، از خودتان هم نمی‌توانید این انتظار را داشته باشید که در یک سال قلب و ذهن بیماران را تسخیر کنید.

۵ اصل مهم در توسعه برند شخصی

برای اینکه بیماران‌تان تبدیل به هواداران پروپاقرص شما شوند، مدت زمان بیشتری لازم است. البته به شرطی که در این دوره زمانی، همواره طبق اصول توسعه برند شخصی رفتار کنید که در ادامه پنج اصل مهم و تاثیرگذار در توسعه آن را معرفی می‌کنیم.

پنج اصل توسعه برند شخصی
پنج اصل توسعه برند شخصی

عشق به حرفه پزشکی اصل مهم در توسعه برند شخصی

پزشکان معمولا دو دسته هستند:

دسته اول افرادی هستند که عاشق حرفه پزشکی بوده و باوجود سختی زیاد این شغل، هرگز از لحاظ روحی خسته نمی‌شوند. این پزشکان از حضور در مطب لذت می‌برند و کمتر احساس نیاز به استراحت و تعطیلات را در خود احساس می‌کنند. عشقی که این دسته پزشکان به کار خود دارند، بدون آن‌که برای ابراز آن کاری انجام دهند به طور نامرئی به بیماران منتقل می‌شود و احساس خوبی در آن‌ها ایجاد می‌کند.

دسته دوم افرادی هستند که ممکن است به دلیل توصیه خانوده، موقعیت شغلی و اجتماعی پزشکان و یا مسائل مالی این حرفه را انتخاب کرده‌اند. انی افراد معمولا بیش‌تر از دسته اول نیاز به استراحت و تعطیلات دارند و پس از آن که به یک درجه علمی خاص می‌رسند، اشباع می شوند و دیگر نیازی به توسعه مهارت‌های خود نمی‌بینند. چون عشق خالص در وجود این پزشکان وجود ندارد، بیماران نیز انرژی مثبت قابل‌توجهی از آن‌ها دریافت نمی‌کنند. البته این موضوع به این معنا نیست که آن‌ها در کار خود مهارت و تبحر ندارند. بلکه به این معناست که بیماران شور و شوق ان‌ها را در وجود خود احساس نمی‌کنند.

بی‌توجهی به جاه و مقام

شکی نیست که از نظر موقعیت اجتماعی، پزشکان جزو بالاترین طبقات اجتماعی هستند. اما پزشکانی هستند که نسبت به موقعیت اجتماعی خود بی‌تفاوت هستند. این دسته از پزشکان با بیماران خود مانند دوستان صمیمی خود برخورد می‌کنند. لبخند آن‌ها مصنوعی نیست. به دنبال استفاده از تکنیک‌های ربواط عمومی جهت تاثیرگذاری هرچه بیشتر روی بیماران نیستند. صمیمیت و حس برابری از اعماق وجود آن‌ها سرچشمه می‌گیرد و همین خلوص باعث می‌شود که بر اعمال وجود بیماران خود تاثیر مثبت بگذارند. که این نکته بر برند شخصی آنان بسیار تاثیرگذار است.

حس دلسوزی نسبت به بیماران

برخی از پزشکان خود را به جای بیماران قرار می‌دهند. اگر نیاز فوری به جراحی نیست، بیمار را جراحی نمی کنند. در صورتی‌که نیازی به آزمایش‌های با هزینه‌های بالا و گرافی‌های مختلف نیست، برای بیماران تجویز نمی‌کنند. اگر نیاز به تجویز داروهای گران و نایاب نیست، داروهای در دسترس‌تری نسخه می‌کنند.

البته منظور این نیست که دیگر پزشکان تجویز و جراحی بی‌مورد انجام می‌دهند، بلکه منظور ما موارد خاصی است که حیاتی نیستند و پزشک می‌تواند ضرورت آن را برای بیمار توضیح دهد. چراکه معمولا بیماران ترجیح می‌دهند جراحی نداشته باشند، عکس رادیولوژی نگیرند، آزمایش انجام ندهند و داروهای گران قیمت نخرند مگر آن‌که ضرورت داشته باشد. پس در مواردی‌که این اقدامات ضرورتی برای بیمار ندارد، بهتر است به ایشان توضیح داده شود.

تعهد به توسعه دانش و مهارت یک اصل مهم برندسازی شخصی

برخی پزشکان تعهد بالایی به توسعه دانش و مهارت پزشکی خود دارند. آن‌ها تمام وقت خود را صرف حضور در مطب یا بیمارستان نمی‌کنند بلکه همواره قسمتی از زمان روزانه خود را به مطالعه کتب و مقالات تخصصی اختصاص می‌دهند. در کنگره‌های علمی حضور فعال دارند. در کارگاه‌های آموزشی بین‌المللی معتبر شرکت می‌کنند و در صورت امکان در زمینه مورد علاقه خود فوق تخصص و یا فلوشیپ می‌گیرند. میل آن‌ها به توسعه دانش و مهارت انتهایی ندارد.

حضور فعال در امور خیریه

اگر یک پزشک تمایل به فعالیت در امور خیریه داشته باشد، نیازی به احداث مدرسه و مسجد نیست. هر روز تعداد زیادی بیمار به مطب مراجعه می‌کنند که ممکن است برخی از آن‌ها توانایی مالی کافی نداشته باشند. کافیست این بیماران را شناسایی کند و به سهم خود اگر کمکی از دستش برمی‌آید آن را انجام دهد. حتی اگر در محدوده‌ای از شهر مطب دارید که نیازمندان به مطب شما مراجعه نمی‌کنند، و یا در زمینه زیبایی کار می‌کنید و چنین مراجعینی ندارید، می‌توانید به همکاران خود در سایر رشته‌ها و محله‌های کم‌برخوردار سفارش کنید تا در صورت نیاز مقداری از هزینه بیماران نیازمند را تقبل می‌کنید. می‌توانید روزهایی از ماه را به ویزیت بیماران در مراکز خیریه اختصاص دهید.

سخن آخر

 اگر پنج مورد ذکر شده در زمینه توسعه برندسازی شخصی را در نظر بگیرید، متوجه خواهید شد که پزشکی که این موارد را رعایت می‌کند با هدف توسعه برند شخصی اش این اقدامات را انجام نمی‌دهد. اون این کارها را انجام می‌دهد چون با تمام وجود نیاز به انجام آن‌ها را در دل حس می‌کند. به همین علت است که می‌گویند برند شخصی از جنس اصالت است و نیازی نیست اقدامی در جهت توسعه آن انجام دهید. اگر در مسیر درست حرکت کنید، برند شما خودبه‌خود شکوفا خواهد شد.

هیچ یک از این پنج مورد ذکر شده در کوتاه‌مدت عملی نیستند. این موارد نشان‌دهنده سبک زندگی هستند و برند شخصی همان سبک زندگی شماست.

برند شخصی تکنیک‌های بازاریابی و تبلیغات شما نیست. همچنین ساختمان مطب و تعداد پرسنل شما نیست. بلکه سبک زندگی و عشق درونی شماست. شکوفا شدن برند شخصی در کنار تکنیک‌های بازاریابی می‌تواند برند شما را به صورت شگفت‌انگیزی توسعه دهد.

5/5 - (5 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید