سئو سایت پزشکی و بهینه سازی برای موتورهای جستجو
سئو سایت پزشکی یا انتقال سایت پزشکان به صفحه اول نتایج جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو یکی از خدمات دکتر وب است. اما تاثیر آن در جذب بیمار برای پزشکان چقدر است؟ آیا این موضوع بخشی از برندسازی پزشکی است؟ برای انتقال سایت به صفحه اول باید چه اقداماتی صورت گیرد؟ هزینه سئو چفدر است؟ در این مطلب توضیحات جامعی در این خصوص ارائه خواهیم نمود و برخی از نمونه سایتهای پزشکی سئو شده با عبارات کلیدی درخواستی پزشکان را معرفی خواهیم نمود.
سئو چیست؟
سئو سایت (SEO) یا Search Engine Optimization که در زبان فارسی به معنی بهینه سازی وبسایت ها برای موتورهای جست و جوگر نامیده می شود، علمی است که برای اداره ی سایت ها باید حتما به آن واقف بود و برای آن که بتوان در موتور های جست و جوگر که غول اصلی آن ها گوگل است به رتبه بندی بالاتری رسید. لازم است ترافیک مطلوبی را برای وبسایت ها جذب کرد و البته از این طریق میتوان با جذب ترافیک بیشتر آن را به صورت هدفمند تبدیل به فروش و کسب درآمد بنمایند.
اهمیت سئو سایت پزشکی چیست؟
طراحی سایت پزشکی و داشتن سایت برای جذب بیمار کافی نیست. شما باید در جستجوی گوگل دیده شوید. سئو یا بهینه سازی سایت برای موتور جستجو یک روش موثر برای جذب بیماران است. دنیای مدرن حول اینترنت می چرخد. هر وقت شخصی به سرویس خاصی نیاز داشته باشد، به سراغ موتورهای جستجو رفته و به دنبال پاسخ سوال و جستجوی خدمت مورد نظر خود خواهد رفت.
همان طور که می دانید غول اصلی این موتور ها که ۹۲ درصد از جست وجو های دنیا را به خود تخصیص می دهد گوگل است که ما نیز با توجه به آنکه کشور ایران در پنج کشور اول بیشترین استفاده از موتور جست وجوگر گوگل وجود دارد، در مورد این موتور جست وجوگر به بحث خواهیم پرداخت.
سال هاست که گوگل پر استفاده ترین موتور جستجو در ایران است و افراد برای پیدا کردن هرچیزی به آن مراجعه می کنند. از خرید کالاهای مورد نیاز گرفته تا پاسخ سوالات و درمان بیماری ها.
بحثی که وجود دارد این است که چیزی بالغ بر ۸۸ درصد از کلیک های مربوط به جست و جوی کاربران مربوط به نتایجی است که در صفحهی اول گوگل وجود دارند و آن ۱۲ درصد باقی مانده مربوط به صفحات بعدی است.
در نتیجه سئو پس از طراحی سایت برای صاحبان مشاغل و خدمات بسیار مهم است. طراحی سایت به خودی خود باعث دیده شدن شما نخواهد شد و لازم است برای سئو و بهبود رتبه سایت تلاش کنید.
سایت شما باید در میان صدها وب سایت پزشک دیگر که برای جلب توجه بیماران جدید رقابت می کنند، برجسته باشد. به همین دلیل سئو سایت می تواند شما را در وب سایتهای پزشکان دیگر متمایز کند. استفاده از بهینه سازی موتور جستجو در وب سایت به شما کمک می کند تا آگاهی لازم از نام و برند خود را ایجاد نموده و امکان مشاهده خود و فعالیتتان را افزایش دهید.
چرا به سئو سایت نیاز داریم؟
بسیاری از صاحبان وبسایت ها اصلا نمیدانند سئو سایت چیست. زمانی که با مفهوم آن آشنا شدند در ذهنشان این سوال پیش می آید که چرا اصلا به آن نیاز داریم؟ آیا واقعا نیازی وجود دارد؟ آیا نیاز به پیگیری برای بالا آمدن وبسایت وجود دارد؟ و یا در زمانی که میخواهند ارزش گذاری کنند برای این بحث که به طور مثال میزان بودجهای که برای آن در نظر بگیرند یا همچنین زمانی را که برای این بحث سرمایه گذاری میکنند آیا تاثیرگذار است؟ آیا بازدهی مد نظر را به دست خواهند آورد یا خیر؟ آیا واقعا ما به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو نیاز داریم؟
در پاسخ به این سوال ها میتوان گفت تعداد انگشت شماری به آن نیازی ندارند، به مثال زیر توجه نمایید:
یک شرکت بسیار بزرگ وبسایتی دارد که از طریق این آن باید بتواند با همتای اروپایی خود ارتباط برقرار کند. او هیچ نیازی به برندسازی ندارد و در واقع نیازی به مطرح شدن در این جا وجود ندارد. زیرا از قبل این شرکت دارای برند بوده و بر اساس همکاری که دارند فقط نیاز به ارتباط برقرار کردن وجود دارد و مشتریهای این شرکت نیز دقیقا از طریق دنیای واقعی با آنها در ارتباط بوده اند بنابراین نیازی نبود که زمانی که موتورهای جست و جوگر نتایجی را نمایش میدهند وبسایت آنها در آن نتایج نمایش داده شود. در این موارد میتوان گفت نیازی به مطرح شدن وبسایتها وجود ندارد.
دلایل بسیار مهمی نیز وجود دارد که مشخص میکند چرا وبسایت شما به سئو نیاز دارد در اینجا به ۴ مورد از آن ها اشاره میکنیم.
۱. راهی برای هدایت بیماران به مطب
مورد اول که در واقع موردی واضح است این است که کاربران اینترنتی برای یافتن پاسخ سوالات و پزشک مجرب جهت مراجعه و نیز محصولات مد نظر خودشان اولین کاری که انجام میدهند به موتورهای جست و جو مراجعه میکنند. طبیعتا بر اساس جست و جویی که انجام میدهند (که حتی مشخص نیست که آیا آن ها به صورت حرفه ای این جست و جو را انجام داده اند یا خیر) یکسری نتایجی میبینند و روی آن کلیک میکنند وقتی شما در صفحات دوم و سوم و صفحات دیگر باشید امکان انتخاب شما توسط کاربرانی که دنبال بحث و موضوع خاصی میگشتند و در وبسایت شما قرار داشته است، کم می شود. فقط این مسئله مهم نیست که وبسایت شما خدمات آنلاین داشته باشد که شما بتوانید به صورت خدمات مجازی محصولی بفروشید حتی شما میتوانید خدماتی عرضه کنید که به صورت مجازی عرضه نمی شود ولی مردم به دنبال آن هستند. بسیاری از سایتهای پزشکی هیچ خدمت آنلاینی عرضه نمیکنند اما بیماران با جستجوی علائم بیماری، راههای درمان و حتی جستجوی تخصص مورد نظر خود، سایت آنها را خواهند یافت و به این صورت با اختصاص بودجه به سئو سایت پزشکی میتوان بیماران بیشتری را به مطب هدایت نمود.
۲. سهم شما از نتایج جستجوی کاربران
مورد بعدی که وجود دارد تعداد جست و جوهایی است که کاربران انجام می دهند روز به روز و ساعت به ساعت در حال افزایش است به طوری که در حال حاضر حدود هشت میلیارد جست و جو در حال انجام است حالا فکر کنید از این تعداد اگر سایت شما سهمی نداشته باشد خیلی بد است. اما اگر سهمی داشته باشد که کاربران سایت شما را ببینند و انتخاب کنند طبیعتا وبسایت شما افزایش بازدید و افزایش ترافیک خواهد داشت و به طور کلی کسب و کار شما افزایش فروش خواهد داشت. هشت میلیارد جست و جو، آیا وبسایت شما از این تعداد نمیتواند دو هزار یا سه هزار نفر بازدید داشته باشد؟ البته برای یکسری از وبسایت ها این تعداد بسیار زیاد و برای یکسری بسیار کم است زیرا هویت و ماهیت کسب و کارها باهم متفاوت است.
۳. افزایش معاملات مجازی با سئو
مورد سوم که بیشتر برای سایت تجهیزات پزشکی، داروخانه ها و فروشگاههای اینترنتی کاربرد دارد این است که بیش از ۷۰ درصد معاملات آنلاینی که در فضای مجازی در سراسر دنیا اتفاق میافتد از طریق موتور های جست و جو شروع می شود. این رقابت در واقع مابین شش بیلیون وبسایت است. حال شما فرض کنید که وبسایت شما در نتایج بالای گوگل باشد و در واقع معاملاتی که قرار است شروع شود از وبسایت شما شروع شود این مسئله نشان دهنده این است که سئو سایت و بالا بودن وبسایت شما در نتایج گوگل چقدر میتواند به افزایش بازدید محصولات شما که قابلیت فروش مجازی دارند کمک کند.
حال چرا ۷۰ درصد معاملات مجازی از طریق موتورهای جست و جو شروع می شود؟ شما اگر از فضای مجازی استفاده کنید برای شما هم اتفاق افتاده است که زمانی که میخواهید وسیله ای بخرید آن را در گوگل بررسی میکنید و اطلالات آن را به دست می آورید، به این جست و جو ها جست و جوی هدفمند گفته میشود.
بهترین نوع جست و جو و کلیک بر روی لینک ها، جست و جوی هدفمند است زیرا فردی که وارد وبسایت شما می شود به دنبال آن موضوع بوده که مرتبط با کسب و کار شما بوده است و به صورت هدفمند از طریق نتایج گوگل شما را پیدا کرده و انتخاب کرده است. حال که وارد صفحه ای میشود که توسط شما به بهترین حالت ممکن بهینه سازی شده است در واقع یک لندینگ پیج قوی مورد توجه کاربر قرار میگیرد و خریدش را انجام میدهد یا با شما ارتباط برقرار میکند.
پس به این دلیل است که باید کاربران هدفمند را وارد وبسایت نمایید. در واقع اگر شما صفحهای داشته باشید که ۱۰ هزار بازدید اجباری داشته باشد، برای شما هیچ ارزشی نخواهد داشت ولی اگر یک نفر از طریق ورودی گوگل به صورت هدفمند وارد سایت شما شود احتمال خرید و استفاده از خدمات شما بسیار بالا خواهد بود.
۴. اهمیت سئو سایت پزشکی در برندسازی
یکی از مهمترین عوامل برندسازی در فضای مجازی و یا حتی در دنیای واقعی بالا بودن در رتبههای گوگل است. بسیاری از بیماران در گوگل به دنبال اطلاعاتی از پزشکی که میخواهند به او مراجعه کنند میگردند. حال اگر پس از جستجوی نام شما تنها چند لینک از سایتهای مختلف که تنها حاوی نام، تخصص و آدرس مطب شماست روبرو شوند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ حقیقت این است که احتمال جذب این بیماران بسیار پایین است و امکان از دست دادن آنها وجود دارد.
بسیاری از پزشکان و مراکز پزشکی میگویند که ما بیماران خود را داریم و نیاز به سئو سایت و جذب بیماران بیشتر نداریم. ما در دورهای زندگی میکنیم که مدتهاست روشهای سنتی و معرفی پزشک توسط مراجعین کارایی خود را از دست داده است. چه بسا پزشکانی که مهارت شما را ندارند با استفاده از سئو و برندسازی پزشکی به زودی در فضای مجازی بیماران شما را جذب خواهند نمود. بیمارانی که ترجیح میدهند به جای تماس با تیم پزشک پاسخ سوالات خود را در سایت او بیابد.
نکته دیگر این است که وقتی سایت شما در مباحث مختلفی بالا باشد خواه ناخواه عمل برندسازی را به صورت کاملا حرفه ای و هزینهی کم انجام میدهند زیرا افراد بسیار زیادی دنبال موضوعات مختلفی می گردند همان طور که در حال جست و جو هستند دامنه و برند شما را نیز میبینند چه در رتبه سه یا چهار باشید و چه در رتبه یک بالاخره توسط کاربر دیده خواهید شد و پس از مدتی کاربر به صورت ناخودآگاه روی لینک سایت شما کلیک میکند زیرا این مسئله برای فرد جذاب شده و ذهن او به طور ناخودآگاه چیزی را که چند باردیده است طلب میکند. پس به راحتی میتوانید سایرین را به مراجعین مطب یا مشتری فروشگاه آنلاین خود تبدیل کنید.
برای سئوی سایت پزشکی باید چه اقداماتی انجام شود؟
بهینه سازی سایت اجزای مختلفی دارد و از ابتدای طراحی سایت باید به آن توجه نمود. ما در دکتر وب پیشنهاد میکنیم طراحی و سئو سایت پزشکی خود را به یک شرکت بسپارید چراکه اجرای صفر تا صد پروژه هزینه دستیابی به نتیجه را سرعت بخشیده و هزینه ها را به میزان چشمگیری کاهش میدهد. سئو سایت پزشکی به چهار قسمت اصلی تقسیم میگردد.
۱. بهینه سازی سورس
این بخش مربوط به تیم طراحی سایت میشود. در صورتیکه پروژه برندسازی پزشکی خود را از صفر تا صد به یک شرکت بسپارید، طراحی سایت طبق اصول سئو انجام خواهد شد و تیم طراحی پس از پایان کار پروژه را به تیم سئو تحویل خواهد داد. بهینه سازی سورس شامل فشرده سازی و ادغام برخی کدهای سایت، بهینه سازی تصاویر و… میشود. در صورتیکه پس از طراحی پروژه شما برای سئو به شرکتی دیگر سپرده شود در صورت عدم طراحی سایت براساس اصول سئو مجبور خواهید شد جهت بهینه سازی سورس به هزینه اضافه ای پرداخت نمایید. لازم به ذکر است تمامی سایتهای طراحی شده توسط دکتر وب براساس اصول سئو طراحی میشوند. همچنین ما انجام صفر تا صد پروژههای برندسازی پزشکی را برعهده خواهیم گرفت.
۲. تولید محتوا و سئوی آن
زمانی که تصمیم به طراحی سایت بگیرید، برای دو راه در پیش رو دارید. اولین راه این است که خود تولید محتوا را برعهده بگیرید و محتوای تولیدی را جهت سئو به طراح و پشتیبان سایت خود تحویل دهید. راه دوم سپردن تولید محتوای سایت به شرکتی است که طراحی سایت خود را به آن سپردهاید. دکتر وب با داشتن تیم حرفهای تولید محتوای پزشکی این کار را برای پزشکان انجام خواهد داد. بهتر است محتوای تولید شده را قبل از درج در سایت مطالعه و از نظر علمی بررسی نمایید. فراموش نکنید تولید محتوا و بروزرسانی سایت تاثیر زیادی در سئو سایت پزشکی دارد.
۳. تحلیل و ساخت بک لینک ها
حتما رقبایی در حوزه کاری خود دارید که قبل از شما اقدام به طراحی سایت نموده اند و سایت آنها در نتایج جستجوی گوگل دیده میشود. برای سئو سایت بهتر است رقبای خود را به شرکتی که برندسازی پزشکی خود را به آن میسپارید معرفی نمایید. یکی از تکنیکهای سئو بررسی سایت رقبای شما است.
لازم است به این نکته توجه نمایید که درج لینک سایت شما در سایر سایتها هم میتواند برای شما مفید باشد و هم مضر. پس شخصا اقدام به سفارش و درج لینک در سایر سایتها نفرمایید و این کار را به تیم متخصص در امر سئو بسپارید. همچنین توجه به این نکته ضروریست که بلافاصله پس از پایان طراحی نباید تبلیغات و لینک سازی خارجی را شروع کنید. یکی از علل این مسئله قرار گرفتن سایت شما در سند باکس گوگل در چند ماه اول پس از طراحی سایت است.
همزمان با درج محتوا در سایت به صورت پیوسته و پس از خروج از سندباکس میتوانید به مرور تبلیغات و لینک سازی برای سئو سایت را شروع نمایید.
۴. مدیریت گوگل وبمستر (google web master)
یکی از قدرتمند ترین ابزارهای گوگل است که به مدیریت وبسایت در موتور جستجوی گوگل کمک میکند. به این صورت که اول به ما اطمینان میدهد جستجوگر گوگل به سایت ما دسترسی دارد، سپس اطلاعاتی در اختیار ما میگذارد که با مطالعه و پیگیری آنها درمیابیم گوگل سایت ما را چگونه میبیند و برای بهینه سازی سایت خود چه مواردی را باید در نظر بگیریم.
هزینه سئو سایت پزشکی چقدر است؟
همانطور که در بخش قبل گفته شد سئو سایت اجزای مختلفی دارد. هزینه سئو سایت پزشکی شامل بهینه سازی سورس، تولید محتوا، لینک سازی داخلی، لینک سازی خارجی و مدیریت گوگل وبمستر میشود. همچنین علاوه بر موارد گفته شده در برخی موارد رقبای شما اقدام به لینک سازی مخرب برای سایت شما مینمایند که لازم است جهت بهینه سازی سایت تیم سئو اقدامات لازم برای حذف این لینکها که اصطلاحا به آن disavow links گفته میشود صورت گیرد.
قیمت سئو و مدت زمان انتقال شما به صفحه یک گوگل بسته به نوع سایت، عبارات کلیدی هدف، تعداد و جایگاه رقبای شما متفاوت است. فراموش نکنید بسیاری از رقبایتان قبل از شما در قدم در این راه گذاشته اند و لازم است شما بیش از آنان تلاش کنید.
کی بکاریم و کی برداشت کنیم؟
نکته دیگری که در بحث سئو سایت پزشکی اهمیت دارد این است که شما باید بدانید که کار در فضای اینترنت کاملا مشابه کشاورزی است. شما باید بکارید تا زمان برداشتتان برسد حالا چندین مورد مختلف برای شما حائز اهمیت است مثل اینکه شما دقیقا چه موقعی بکارید که در چه فصلی و در چه زمانی برداشت کنید؟ آیا واقعا محتوایی را که در وبسایت خود میکارید برای محصول نهایی محتوای خوبی است یا خیر؟ مثل اینکه شما باید زمانی را مراقبت کنید و همواره در وبسایت خودتان بروزرسانی هایی را داشته باشید و باید کلی نکات دیگر را رعایت کنید، مثلا در دنیای واقعی در زمانی که برف و باران می بارد باید برای زمین ها یک سری تمهیداتی را بیاندیشند که مشکلاتی پیش نیاید.
در سئو سایت پزشکی هم همواره بر اساس الگوریتم هایی که گوگل بروزرسانی میکند باید تغییراتی برای وبسایت خود در نظربگیرید که مشکلی برای زمان برداشت پیش نیاید. البته نکته حائز اهمیت این است که شما هرگز نمیتوانید در زمان کوتاه به نتیجه اصلی و مطلوب مد نظر خود برسید. به این نکته دقت کنید که هیچ سایتی نمی تواند امروزفعالیت خود را آغاز کند و در نظر داشته باشد که ۶ ماه دیگر لینک یک بشود و لینک یک بماند. خیر در ابتدا باید بحث برندینگ خود را مطرح کنید و گوگل باید به شما اطمینان کند. سپس میتوانید لینک سازی و تبلیغات ریپورتاژ آگهی را شروع کنید و به صفحات اولیه نتایج گوگل برسید.
ملاک گوگل برای سئو و اطمینان به سایت شما چیست؟
گوگل برای اطمینان به سایت شما فاکتورهای زیادی را بررسی میکند. برخی از این فاکتورها عبارتند از:
- طراحی سایت براساس اصول سئو
- استفاده از محتوای یونیک
- مدت زمان حضور کاربران در سایت شما
- درج محتوا و بروزرسانی پیوسته
و سایر نکات فنی که در بحث سئو سایت پزشکی باید از طرف تیم پشتیبانی فنی سایت و نیز تیم سئو رعایت شود. مسلما پزشکان و مراکز پزشکی زمانی میتوانند به هدف خود در سئو سایت پزشکی دست یابند که این کار را به تیم حرفهای بسپارند.
پاسخ سوالات متداول سئو سایت پزشکی
سئو سایت (SEO) یا Search Engine Optimization در زبان فارسی به معنی بهینه سازی وبسایت ها برای موتور های جست و جو گر نامیده می شود. در ایران هدف از سئو سایت پزشکی انتقال سایت به صفحه اول گوگل و بالاترین نتایج جستجو است.
در اینترنت بسیاری از بیماران در جستجوی علائم و درمان بیماری و نیز پزشک حاذق جهت مراجعه هستند. اگر سایت شما در نتایج اولیه جستجو دیده شود و بیماران روی آن کلیک کنند احتمال هدایت آنان به مطب شما افزایش مییابد.
بله. پس از تماس با دکتر وب ما سایت شما را آنالیز نموده و پیشنهادات خود را جهت بهینه سازی آن ارائه خواهیم نمود.
بله. رعایت اصول سئو از ابتدای طراحی کمک شایانی به بهبود رتبه سایت شما خواهد نمود. از طرفی طراحی اصولی با رابط کاربری جذاب باعث میشود کاربران پس از مراجعه به سایت شما مدت زمانی بیشتری در آن بمانند که این مسئله برای گوگل بسیار حائز اهمیت است.
اصول سئو برای تمامی سایتها یکسان است. اما آگاهی تیم سئوکار از نیاز بیماران، مهارت در تهیه محتوای پزشکی و آشنایی با برندسازی پزشکی باعث دستیابی به نتیجه بهتری خواهد شد.
هزینه سئو به فاکتورهای مختلفی از جمله وجود یا عدم وجود مشکلات فنی در سایت، نحوه تولید محتوا، عبارات کلیدی هدف، تعداد و جایگاه رقبای شما بستگی دارد.
خیر. بهینه سازی سایت برای گوگل نیازمند صبر و تلاش است. برخی روشهای غیراصولی جهت سرعت بخشیدن به روند سئو سایت پزشکی وجود دارد که با توجه به هوش مصنوعی گوگل مطمئنا پس از مدتی نتیجه عکس به دنبال داشته و تنها هزینه شما از دست خواهد رفت بلکه تاثیر منفی برای شما به دنبال خواهد داشت. به همین جهت دکتر وب از هیچ یک از این روشهای غیراصولی جهت سئو سایت پزشکی استفاده نخواهد نمود و ادعایی برای سئو سریع ندارد. تنها راه دستیابی سریع به نتایج اولیه گوگل در مدت کوتاه استفاده از تبلیغات در گوگل ادوردز است که هزینه بالایی به شما تحمیل میکند.
برخی نمونه کارهای سئو سایت پزشکی
عبارات کلیدی در صفحه اول نتایج گوگل:
- طب کار
- معاینات ادواری
- معاینات بدو استخدام
- قوانین طب کار
- معاینات طب کار
- معاینات طب کار
- نقص عضو
- آزمایش هپاتیت برای استخدام
عبارات کلیدی در صفحه اول نتایج گوگل:
- ختنه
- ختنه نوزادان
- ختنه با حلقه
- دکتر ختنه
- کجا ختنه کنیم
- قیمت ختنه در تهران
- مراقبت های بعد از ختنه با حلقه
- بهترین فصل ختنه
- بهترین فصل ختنه
- عفونت ختنه
- ختنه در اسلام
- ختنه پیغمبری
- ختنه ناقص
عبارات کلیدی در صفحه اول نتایج گوگل:
- پی آر پی شانه
- قیمت پی آر پی شانه
- بهترین مرکز پی آر پی شانه در تهران
- بهترین مرکز نوار عصب و عضله در تهران
- نوار عصب و عضله با بیمه
- تفسیر جواب نوار عصب و عضله
- درمان کمردرد در پنج دقیقه
- برای درمان کمر درد چه بخوریم
- تخت دکامپرشن