برای اولین بار در ایران
طراحی سایت، سئو و تولید محتوا
به صورت تخصصی برای پزشکان و مراکز درمانی

۱۰ استراتژی برتر بازاریابی بیمارستانی در سال ۲۰۲۴

تبلیغات-بازاریابی-بیمارستانی
آنچه در این مطلب می‌خوانید

بازاریابی بیمارستانی یک چالش بزرگ برای مدیران این مراکز است و به دو دلیل به یک ضرورت تبدیل شده است:

  • هیچ کس نمی خواهد به میل خود به بیمارستان مراجعه کند. اگر بیماران به سراغ شما می آیند، به این دلیل است که برای بهبودی نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.
  • همه از خدمات پزشکی استفاده می‌کنند. در نتیجه این خدمات برای افراد به یک کالا تبدیل شده است که این مسئله امکان جداسازی بیمارستان‌ها از سایر مراکز پزشکی مانند مراکز درمانی مانند مراکز جراحی محدود، کلینیک‌‌ها و مطب‌ها را دشوار می‌سازد.

در هر صورت، بازاریابی بیمارستانی می تواند به شما در جذب بیماران جدید ، ارتباط با آنها و تضمین آینده ای سالم و سودآور کمک کند. در این مطلب سایت دکتر وب مهم‌ترین استراتژی‌های تبلیغات بیمارستانی را معرفی خواهیم نمود.

بازاریابی بیمارستانی چیست؟

قبل از اینکه در مورد استراتژی های بازاریابی بیمارستانی صحبت کنیم، لازم است با اجزای این گونه تبلیغات آشنا شویم.

تبلیغات بیمارستانی فرآیند استراتژیک ترویج و تبلیغ خدمات و امکانات پزشکی-بهداشتی ارائه شده توسط یک بیمارستان است. هدف بازاریابی بیمارستانی ایجاد آگاهی از برند و دستیابی و جذب بیماران بالقوه است. همچنین به ایجاد روابط مثبت با بیماران موجود و جامعه کمک می کند. استراتژی‌ها و کانال‌های بازاریابی مختلفی مانند تبلیغات دیجیتال، رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا و… وجود دارد. این کانال ها به جذب و مشارکت بیماران کمک می کنند و در نهایت باعث رشد و موفقیت بیمارستان می شوند.

تبلیغات موثر بیمارستان فراتر از ترویج صرف خدمات است. هدف آن ایجاد یک درک مثبت از برند بیمارستان و تقویت اعتماد در بین بیماران بالقوه است. تبلیغات هدفمند بیمارستان به شما کمک می کند تا به مخاطبان مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید و آنها را تشویق کنید تا شما را برای رفع نیازهای درمانی خود انتخاب کنند.

استراتژی-های-بازاریابی-بیمارستانی

۱. یک وب سایت بیمار محور ایجاد کنید

هنگامی که فعالیت های بازاریابی بیمارستانی خود را شروع می کنید، وب سایت شما به ضروری ترین دارایی تبدیل می شود. چراکه برای بسیاری از بیماران، وب سایت شما ممکن است اولین تجربه ای باشد که با برند شما دارند. وب سایت ها باید آموزنده و مفید باشند. در ایران تعداد اندکی از بیمارستان‌ها وب‌سایت به روز، مفید و بیمار محور دارند. زیرا هنوز مدیران ارشد بیمارستان‌ها اهمیت این ابزار مهم تبلیغات بیمارستانی را درک نکرده‌اند. در اینجا چند راه برای بهبود وب سایت بیمارستان ارائه می‌کنیم:

  • توجه به بهینه بودن برای کلیه دستگاه‌ها در طراحی سایت بیمارستان: برای ارائه بهتر به بیماران خود، مطمئن شوید که وب سایت شما برای دستگاه های تلفن همراه بهینه شده است. مطالعات نشان می دهد که بیش از نیمی از ترافیک وب سایت به طور کلی از دستگاه های تلفن همراه است.
  • یک رابط کاربر پسند ایجاد کنید: اطمینان حاصل کنید که طراحی شما تمیز، کاربرپسند، بصری و آسان برای پیمایش است. اطلاعات تماس باید به طور برجسته نمایش داده شود، همراه با چندین گزینه برای تماس بیماران.
  • خدمت دهی آنلاین را به سایت خود اضافه کنید: تماس تلفنی با بیمارستان ها همیشه نیازمند صرف وقت زیادی است. مخصوصا ارتباط گرفتن با بخش نوبت‌دهی کلینیک ها می‌تواند زمان زیادی از بیماران را به هدر دهد. اضافه کردن امکان نوبت دهی آنلاین برای کلینیک‌ها باعث افزایش رضایتمندی مراجعین شما خواهد شد.
  •  مطمئن شوید که در موتورهای جستجو رتبه دارید: هرچند در حال حاضر بیمارستان‌ها برای گرفتن رتبه سئو با هم رقابت نمی‌کنند، اما این دلیل خوبی برای تلاش نکردن در این حوزه نیست. لازم است تا جای امکان برای گرفتن رتبه در موتورهای جستجو تلاش کنید. وبلاگ‌ها و درج مطالب روز پزشکی بهترین روش برای کسب رتبه و سئوی سایت بیمارستان است. همچنین برای نگه‌داشتن افراد در سایت که تاثیر مثبتی در بهبود رتبه سایت دارد می‌توانید بخش رویدادها را به سایت خود اضافه کنید. افراد بسیاری از افراد کنجکاوند که بدانند در مرکز درمانی شما چه می‌گذرد. پس با درج رویدادهای مهم بیمارستان مانند جشن‌های روز پزشک، روز پرستار، نوروز، یلدا و… می‌توانید مدت زمان حضور افراد در سایت خود را افزایش دهید.

۲. برند خود را در رسانه‌های اجتماعی نمایش دهید

یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی بیمارستانی حضور در شبکه های مجازی است. در سال های مختلف شبکه‌های اجتماعی مختلفی مورد استفاده افراد هستند. لازم نیست در همه شبکه‌های اجتماعی فعال باشید اما لازم است در یک یا دو مورد که بیشتر در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند فعالیت داشته باشید.

رسانه های اجتماعی می توانند خروجی قدرتمندی برای انسانی کردن امکانات شما باشند، زیرا به بیماران اجازه می دهند پزشکان، پرستاران و کارکنان مراقبت های بهداشتی را ببینند که بیمارستان شما را بسیار خاص می کند.

۳. برای تبلیغات در فضای مجازی هزینه کنید

شاید شما بعنوان مدیر ارشد یک بیمارستان فقط به بازاریابی ارگانیک فکر کنید. اما این روش با دو مشکل عمده همراه است: کند و غیرقابل پیش بینی است.  

در بحث سئوی سایت بیمارستان، دستیابی به بهترین نتیجه نیازمند هزینه است. به یاد داشته باشید رقبای زیادی در بستری اینترنت برای جذب بیماران در تلاش هستند و سایت ها سالانه مبالغ  زیادی صرف تبلیغات و بهینه سازی می‌کنند. پرداخت هزینه برای تبلیغات علاوه بر دستیابی سریع‌تر به نتایج مورد نظر، نتیجه را برای شما ماندگارتر می‌کند. همچنین سئوی سایت سود تصاعدی دارد. 

۴. در بازاریابی بیمارستانی عنصر انسانی را به برند خود اضافه کنید

برای نگه‌داشت بیماران فعلی و جذب مراجعین جدید لازم است اعتماد سازی نموده و رضایتمندی بیماران را افزایش دهید. مطالعات نشان می‌دهد اعتماد بیشتر از قیمت خدمات درمانی باعث جذب بیماران به مراکز درمانی می‌شود. بنابراین اگر اعتماد مراجعین شما جلب شود، خانواده و دوستان آنان نیز ممکن است در آینده جهت استفاده از خدمات شما مراجعه نمایند.

اکثر مردم بیمارستان‌ها را با محیط‌های سفید و استریل مرتبط می‌دانند و تصاویر برند تمایل به پیروی از این روند دارند. با این حال، می دانید که چیزهای بیشتری نسبت به یک محیط تمیز و مراقبت های درجه یک برای ارائه دارید، بنابراین جنبه انسانی را به استراتژی بازاریابی بیمارستان خود وارد کنید. 

۵. برای تبلیغات بیمارستانی حامی رویدادها باشید

به تقویم سلامت نگاه کنید. رویدادهایی مانند هفته سلامت، ماه آگاهی رسانی در مورد سرطان سینه، روز جهانی آگاهی رسانی در مورد ایدز، هفته دیابت و… بهترین فرصت برای جذب بیماران است. هرچند برپایی میزهای خدمت در قسمتی از بیمارستان و یا سرای محله ممکن است برای شما بار مالی داشته باشد، اما یک روش عالی برای بازاریابی بیمارستانی به حساب می‌آید.

به یاد داشته باشید لازم است برای مشارکت حداکثری مراجعین از چند روز قبل به صورت صحیح و گسترده اطلاع رسانی انجام شود. نصب بنر در جلوی درب بیمارستان و لابی و کلینیک از مهم‌ترین راه‌های اطلاع رسانی رویدادها در تبلیغات بیمارستانی است.

۶. از برگزاری سمینارها، وبینارها و کلاس‌های مختلف استفاده کنید

برگزاری سمینارها و وبینارهای پزشکی راهی موثر برای تبلیغ امکانات شما و آموزش بیماران موجود و بالقوه است. اما برای این کار، وبینار شما باید جالب و آموزنده باشد.

۷. ایجاد روابط بلندمدت برای مراقبت کوتاه مدت

در این بخش از بازاریابی بیمارستانی هدف دستیابی به نتایج فوری نیست. شما به‌عنوان مدیر یک مرکز درمانی بزرگ باید بتوانید با ایجاد تصویر مثبت از برند خود، بیماران‌تان را به مراجعین همیشگی تبدیل کنید.

شفاف سازی هزینه‌های خدمات درمانی، ارائه آموزش‌های مناسب حین بستری و ترخیص به بیماران و همراهان، فالوآپ‌های منظم، رزرو نوبت کلینیک برای بیماران بستری، در اختیار قرار دادن امکانات رفاهی مناسب هنگام بستری به بیماران و همراهان و… می‌تواند یک تصویر مثبت از برند شما ایجاد نماید.

۸. ارسال پیامک در بازاریابی بیمارستانی

هرچند هنوز استفاده از ایمیل به صورت روزانه در ایران رایج نیست، اما می‌توانید از ارسال پیامک برای جذب افراد برای شرکت در کمپین‌ها و رویدادها استفاده کنید. شما به یک دیتابیس قوی از تلفن بیمارانتان نیاز دارید. در بازاریابی بیمارستانی صرف کمی وقت و هزینه می‌تواند نتیجه عالی در پی داشته باشد. بنابراین افرادی را برای تهیه این دیتابیس به خدمت بگیرید. به طور مثال تلفن مراجعین به کلینیک داخلی، غدد و دیابت می‌تواند جهت ارسال پیامک برای دعوت از بیماران جهت شرکت در برنامه‌های هفته دیابت مفید باشد. از تلفن‌های مراجعین دو سال اخیر به کلینیک برای اطلاع رسانی در خصوص راه اندازی کلینیک های جدید استفاده کنید.

۹. از تبلیغات سنتی غافل نشوید

اگرچه دیجیتالی شدن زندگی بسیار عالیست، اما تبلیغات سنتی نیز هنوز تاثیرگذار است. برخی از روش‌های پیشنهادی عبارتند از:

  • مصاحبه تلویزیونی و رادیویی پزشکان با ذکر نام بیمارستان جهت ارائه خدمات
  • نصب بیلبوردهای تبلیغاتی
  • تبلیغات در مجله‌ها

به یاد داشته باشید که رسانه های سنتی ارزش یادآوری برند را افزایش می دهند. در مواقع اضطراری، ممکن است شما اولین بیمارستانی باشید که به ذهن مشتریان بالقوه خود می‌رسد.

۱۰. از پزشکان ارجاع بگیرید

یک برنامه بازاریابی بیمارستانی خوب نه تنها باید بر بیماران تمرکز کند، بلکه باید روی سایر افراد درگیر در ارائه خدمات مثل پزشکان نیز تمرکز کند. ارتباط خوبی با جامعه پزشکان محلی ایجاد کنید. بسیاری از پزشکان دارای کلینیک های خصوصی هستند یا در مراکز درمانی کوچکتر کار می کنند. اطلاع رسانی به آنها در مورد امکانات رفاهی بیمارستان و خدمات درمانی که ارائه می کنید به آنها کمک می کند تا شما را به بیماران خود توصیه کنند.

مزایای بازاریابی بیمارستانی چیست؟

بسیاری از ابتکارات بازاریابی بیمارستانی شما نتایج فوری را به همراه نخواهد داشت. اما اگر با صبر ادامه دهید، مزایای زیر را مشاهده خواهید نمود:

  • افزایش جذب بیمار: افزایش آگاهی در مورد خدمات و تخصص‌های موجود در بیمارستان در نهایت باعث جذب بیمار می شود.
  •  افزایش آگاهی و شهرت برند: شما می توانید هویت برند پزشکی خود را بسازید و تقویت کنید . پیام‌رسانی مداوم و تجربیات مثبت برند به ایجاد اعتماد و ایجاد یک تصویر معتبر در جامعه کمک می‌کند.
  • بهبود تعامل و وفاداری بیمار: با بازاریابی بیمارستانی می توانید محتوای آموزنده و ارزشمند ارائه دهید، به بیماران آموزش دهید و تصویر مثبتی در ذهن آنان ایجاد کنید. این تلاش ها وفاداری را پرورش می‌دهد و روابط بیمار و با مجموعه شما را تقویت می کند.
  • ارتباط هدفمند و مشارکت اجتماعی: تبلیغات بیمارستانی به شما کمک می کند تا جمعیت خاصی را هدف قرار دهید. با تنظیم کمپین های بازاریابی با نیازها و ترجیحات بیماران بالقوه هدف، می توانید آنها را به طور موثرتری درگیر و جذب کنید.
  •  تمایز استراتژیک از رقبا: یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی بیمارستانی این است که شما نسبت به رقبای خود برتری دارید. شما می توانید با نمایش خدمات منحصر به فرد، تخصص، فناوری پیشرفته و ایجاد تجربیات استثنایی بیماران خود را متمایز کنید.

چگونه نتیجه را ارزیابی کنیم؟

اما، چگونه می‌دانید که آیا تلاش‌های بازاریابی بیمارستانی شما به نتیجه رسیده است؟ با ردیابی معیارهای مهم، می توانید اثربخشی تبلیغات خود را درک کنید و تصمیمات مبتنی بر داده بگیرید تا نتایج بهتری به دست آورید. به چند راهکار زیر برای بررسی نتایج بازاریابی توجه کیند.

ارزیابی بازگشت سرمایه (ROI)

اگر کمپین های بازاریابی شما ROI مثبتی نداشته باشند، ارائه نمی شوند. برای اندازه‌گیری آن، باید چند معیار را ردیابی کنید:

  • بیماران جدید به دست آورده
  • نرخ تبدیل
  • نرخ مشارکت 
  • درآمد ایجاد شده

محاسبه ROI به شما کمک می کند تا منابع را عاقلانه تخصیص دهید و منابع موثرترین روش بازاریابی بیمارستانی را افزایش دهید.

شناسایی کانال ها و تاکتیک های موثر در بازاریابی بیمارستانی

مشخص کنید کدام کانال ها و شیوه های بازاریابی بیشترین تعامل را ایجاد می کنند و نتایج مطلوب را ایجاد می کنند. برای رتبه‌بندی آنها بر اساس عملکرد، معیارهایی مانند:

  • بررسی ترافیک وب‌سایت
  • توجه به نتایج پیامک‌های ارسالی و تاثیر آن در شرکت افراد در کمپین‌ها
  • عملکرد کمپین و بررسی نتایج call to action ها در هر رویداد

نظارت بر رضایت و بازخورد بیمار

از معیارهای کمی فراتر بروید. شما می توانید رضایت بیمار را از طریق نظرسنجی های مختلف بررسی کنید. این داده های کیفی بینش ارزشمندی را در مورد تجربیات بیمار ارائه می دهد. این به شما امکان می دهد مناطقی را برای بهبود شناسایی کنید و نگرانی ها را به سرعت برطرف کنید. تجربیات مثبت بیمار باعث وفاداری، ارجاعات و در نهایت باعث موفقیت کلی بیمارستان می‌شود.

بهبود مستمر و سازگاری

اندازه گیری و ردیابی فعالیت ها این فرصت را برای بیمارستان ها فراهم می کند تا به طور مداوم استراتژی های بازاریابی خود را یاد بگیرند، تطبیق دهند و بهبود بخشند.

بازاریابی بیمارستانی را با یک تماس شروع کنید

برای تدوین استراتژی بازاریابی بیمارستانی با دکتر وب تماس بگیرید. ما با سابقه طراحی سایت، سئو، تولید محتوا و تبلیغات پزشکی در بازاریابی بیمارستانی در کنار شما خواهیم بود. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۲۱۸۶۰۳۶۵۹۰ تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (6 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید