محتوای همیشه سبز چیست؟ برای تولید آن باید چه آیتمهایی را مورد توجه قرار داد؟ نقش آن در سئوی سایت چیست؟ اگر در حوزه تولید محتوای سئو شده فعالیت میکنید حتما این نام را شنیده اید و میدانید که یکی از استراتژیهای بازاریابی محتوا است. اما شاید با همه فوت و فنهای تولید این گونه مقاله آشنا نباشید. پس به شما پیشنهاد میکنیم این مطلب را تا انتها بخوانید.
اما اگر پزشک یا مدیر یک مجموعه هستید و تولید محتوای سایت خود را برون سپاری نمودهاید پیشنهاد میکنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید. چراکه راهنمای خوبی برای تعیین استراتژی محتوایی سایت شماست.
محتوای همیشه سبز چیست؟
در ابتدا لازم است تعریف ساده ای از آن داشته باشیم. محتوای همیشه سبز به این معنی است که پس از انتشار مقاله برای مدتی، همچنان برای خوانندگان مفید خواهد بود و هیچ کس به گذشتن زمانی طولانی از تاریخ انتشار آن اهمیت نخواهد داد. بنابراین ترافیک دریافتی سایت شما از آن همچنان افزایش خواهد یافت.
این گونه مقاله مانند یک کالای داغ و همیشه موجود در فروشگاه است که می تواند باعث معرفی برند و حتی فروش محصولات مرتبط شود .
تولید محتوای همیشه سبز برای وب سایت ها چه مزایایی دارد؟
بهبود رتبه سئو: محتوایی که به طور مداوم توسط افراد جستجو می شود می تواند به طور موثر ترافیک را برای مدت طولانی جمع کند و رتبه سایت را بهبود بخشد.
ایجاد یک تصویر برند حرفه ای: به طور کلی مقالات مبتنی بر دانش که مشکلات خوانندگان را حل می کند، بیشتر به محتوای همیشه سبز تبدیل می شوند.
دفعات انتشار و بازنویسی را کاهش میدهد: محتوای مفید و طولانی مدت می تواند ترافیک پایداری را به همراه داشته باشد و نیازی به نوشتن مقالات جدید با موضوع مشابه یا اصلاح مکرر مقاله نیست.
چگونه مقالات همیشه سبز بنویسیم؟
نتایج تحقیقات و بررسی هزاران مقاله در سطح جهانی ثابت کرده است مقالاتی با عنوان ” فهرست ” و ” چگونه ” رایج ترین قالب های محتوای همیشه سبز هستند. مقالاتی که سالی مانند “2022” یا “2023” در عنوان دارند، اغلب دارای پتانسیل طولانی مدت هستند. همچنین استفاده از کلمه ” بهترین ” در عنوان بر جذابیت آن می افزاید.
صنایعی که بیشترین محتوای همیشه سبز را دارند عبارتند از: بازاریابی دیجیتال، سلامت، سرگرمی و فناوری. پس افرادی که تولید محتوای پزشکی انجام میدهند قدر مانور خوبی در تولید این گونه مقاله دارند. جالب است بدانید که پادکست ها با وجود اینکه بسیار مورد استقبال قرار میگیرند اما در طول زمان کمتر از محتوای همیشه سبز به اشتراک گذاشته می شوند.
آیا فرمت محتوای همیشه سبز بر نمره آن تاثیر می گذارد؟
تحقیقات در این حوزه نشان داده است که که مقالات و لیست های راهنما با عنوان ” چگونه” احتمال زیادی برای تبدیل شدن به مقالات همیشه سبز دارند. پنج رتبه برتر به ترتیب عبارتند از:
- فهرست
- چگونه
- چه یا کدام
- چرا
- بررسی
چگونه امتیاز این گونه محتوا را محاسبه کنیم؟
طبق شاخص همیشه سبز BuzzSumo ، آمار 30 روز پس از اولین انتشار مقاله ساخته می شود و تعداد اشتراک گذاری ها و بک لینک ها بررسی می شود .
اولین ارزیابی ۳۰ روز پس از انتشار محتوای همیشه سبز انجام میشود. لازم است تعداد اشتراک گذاری و بک لینکهای موجود در آن بررسی شود. ثابت شده است وقتی یک مقاله در ابتدا به شدت به اشتراک گذاشته می شود و دارای بک لینک های زیادی است، می تواند تا سالها به ایجاد ترافیک ادامه دهد. لازم به ذکر است از میان انواع محوا مقالات فهرست بالاترین نمره و سخنرانیها و بیانههای مطبوعاتی کمترین نمره و ماندگاری را دارند.
درج آخرین “سال” در عنوان باعث افزایش طول عمر محتوا می شود؟
به طور کلی، مقالاتی که در یک سال خاص قفل می شوند باید به مرور زمان محو شوند. با این حال ، همانطور نتایج بررسیها نشان میدهد اگر بتوان مقاله را در مرحله اولیه انتشار به طور گسترده به اشتراک گذاشت، در مرحله بعدی مزایای ترافیکی طولانی مدت به همراه خواهد داشت.
درج سال در عنوان مقاله لزوما مربوط به سال جاری نیست و میتوان مقاله ای جهت پیشبینی برای سال خاصی در آینده باشد. اگر عنوان مقاله با سال باشد، چندین ماه پس از انتشار فرصت خواهد داشت تا ترافیک را افزایش دهد. عنوانی که شامل یک سال میشود معمولاً نشان میدهد که تولید محتوا اخیرا انجام شده است و باعث میشود کاربران تمایل بیشتری به کلیک برای مشاهده یا اشتراکگذاری داشته باشند.
همچنین سال برخی از عناوین لزوماً سال انتشار مقاله نیست .به عنوان مثال، ممکن است یک مقاله پیشبینی موضوعی یا سیر بروز اتفاقی را تا سال ۲۰۳۰ در سال ۲۰۲۳ منتشر کنید. این رویکرد نه تنها به محتوای همیشه سبز اجازه می دهد تا در سال ۲۰۲۳ ترافیک داشته باشد، بلکه تا سال ۲۰۳۰ میتوانید چندین بار آن را بروزرسانی کنید و تا آن زمان می تواند چندین موج از اشتراک گذاری را ایجاد کند.
نکته مهم دیگر این است که وقتی عنوان مقاله شما شامل سال می شود، خوانندگان می توانند مطلب را با توجه به عنوان سریعتر پیدا کنند و تجربه کاربری بهتری را دریافت خواهند نمود.
چطور فهرست ها و دستورالعمل ها می تواند دل خوانندگان را تسخیر کند؟
به دو مثال زیر از موضوع و نوع تولید محتوای همیشه سبز توجه کنید:
- نتایج آماری: ده دلیل اصلی مرگ در بین مردم چین در سال 2019
- کتاب رسمی گوگل: 25 اصل ضروری برای طراحی وب سایت موبایل
اگرچه هر دو در قالب لیست هستند اما انواع محتوای کاملاً متفاوتی دارند .اولی متعلق به داده های تحلیل آماری و دومی به نوع محتوایی راهنما تعلق دارد .پس با کمر فکر و صرف وقت برای انتخاب موضوع مقاله میتوانید هر نوع مقاله ای را به محتوای همیشه سبز تبدیل کنید.