بهینه سازی نرخ تبدیل چیست و چه تاثیری در کسب و کار دارد؟ نرخ تبدیل یا Conversion Rate درصدی از بازدیدکنندگانی است که اقدام مورد نظر شما را انجام می دهند، مانند ثبت نام برای یک سرویس یا خرید یک محصول. نرخ تبدیل بالا به این معنی است که طراحی سایت شما به خوبی انجام شده، قالب بندی شده است و برای مخاطبان هدف شما جذاب است که باعث افزایش جذب مشتری و کسب درآمد شما میشود.
به همین دلیل امروزه بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO (Conversion Rate Optimization) بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نرخ تبدیل پایین می تواند نتیجه عوامل مختلفی باشد که به عملکرد یا طراحی سایت مربوط می شوند. زمان بارگذاری آهسته، لینکهای شکسته یا کپی محتوا از سایر سایتها که ارزش سایت شما را پایین میآورند، دلایل رایج نرخ تبدیل ضعیف هستند.
در این مطلب دکتر وب به صورت کامل در مورد نرخ تبدیل و بهینه سازی نرخ تبدیل توضیح خواهیم داد.
نرخ تبدیل خوب چیست؟
لازم است بدانید که نرخ تبدیل “خوب” به نوع و موضوع سایت، جایگاه فعلی شما، اهداف، میزان ترافیک سایت، گروه هدف و سایر عوامل بستگی دارد. اگر نرخ تبدیل شما کمتر از چیزی است که می خواهید، یعنی در صورتیکه در گروه کاری شما کمتر از حد متوسط باشد، یا از رقبای برتر شما کمتر است، یا به سادگی برای دستیابی به اهداف شما عملکرد ضعیفی دارد، پس زمان بهینه سازی نرخ تبدیل فرا رسیده است.
تبدیل ها می توانند در سراسر وب سایت شما اتفاق بیفتند: در صفحه اصلی، صفحه قیمت گذاری، وبلاگ، صفحات فرود و موارد دیگر. برای به حداکثر رساندن پتانسیل تبدیل بازدیدکنندگان وب سایت به مشتریان خریدار محصول یا خدمت باید همه قسمتهای سایت را بهینه سازی کنید.
قبل از اینکه نگاهی به مزایای CRO بیندازیم، بیایید نحوه محاسبه نرخ تبدیل سایت را بررسی کنیم. به این ترتیب، درک بهتری از میزان زمان و منابع برای سرمایه گذاری در استراتژی CRO خواهید داشت.
نحوه محاسبه نرخ تبدیل
فرمول نرخ تبدیل بسیار ساده است و با تقسیم تعداد تبدیل بر تعداد بازدیدکنندگان و ضرب آن در 100 برای بدست آوردن درصد محاسبه می شود.
تا زمانی که بدانید چگونه یک تبدیل را تعریف می کنید، محاسبه نرخ تبدیل آسان است. شما فقط دو مقدار را بدست از آمارهای سایت و فروش خود استخراج میکنید و پس از قرار دادن در کسر در 100 ضرب کنید. فرض کنید شما تبدیل را به عنوان انتخاب خبرنامه تعریف میکنید و در هر صفحه از وبسایت خود یک فرم انتخاب دارید.
در آن صورت، شما تعداد کل ارسالشدههای فرم خبرنامه را بر تعداد کل بازدیدکنندگان وبسایت تقسیم میکنید و آن را در 100 ضرب میکنید. بنابراین اگر در سه ماهه گذشته 500 ارسال و 20000 بازدیدکننده داشتید، نرخ تبدیل شما 2.5 درصد خواهد بود.
شما می توانید این فرآیند را برای هر فرصت تبدیل در سایت خود تکرار کنید. فقط مطمئن شوید که فقط تعداد بازدیدکنندگان را در صفحات وب که در آن پیشنهاد فهرست شده است، حساب کنید. برای مثال، اگر میخواهید نرخ تبدیل پیشنهاد کتاب الکترونیکی خود را محاسبه کنید، تعداد کل دانلودها را بر تعداد افرادی که از صفحات وب بازدید کردهاند، تقسیم میکنید. از طرف دیگر، می توانید نرخ تبدیل کلی وب سایت خود را با تقسیم تعداد کل تبدیل ها برای هر فرصت تبدیل در سایت خود بر تعداد کل بازدیدکنندگان سایت خود محاسبه کنید.
تفاوت CRO و SEOچیست؟
سئو یا بهینه سازی موتور جستجو فرآیند بهبود دید وب سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) به منظور افزایش ترافیک و فروش ارگانیک است. و همانطور که قبلا ذکر شد، CRO بر بهبود عملکرد وب سایت شما تمرکز می کند تا بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کند و تبدیل ها را افزایش دهد. هر دو CRO و SEO هدف نهایی افزایش فروش را دارند. فقط رویکردها آنها متفاوت است.
در نهایت، زمانی که وب سایت خود را بهینه سازی می کنید تا در پلتفرم های جستجوی محبوب بیشتر قابل مشاهده باشد و هنگامی که عملکرد وب سایت خود را برای تشویق به تبدیل بهبود می بخشید، برند خود را به سوی موفقیت سوق خواهید داد.
کجا می توان یک استراتژی بهبود نرخ تبدیل یا CRO را پیاده سازی کرد؟
در اینجا چهار زمینه از وب سایت شما وجود دارد که پتانسیل بالایی برای بهینه سازی نرخ تبدیل دارند.
صفحه اصلی: صفحات اصلی مهمی برای بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO هستند. صفحه اصلی علاوه بر ایجاد اولین تأثیر بر بازدیدکنندگان، فرصتی برای حفظ آن بازدیدکنندگان و راهنمایی بیشتر آنها به نقاط مختلف، خدمات و محصولات وب سایت شما است. شما می توانید این کار را با تأکید بر پیوندها به اطلاعات محصول، ارائه یک دکمه ثبت نام رایگان، یا حتی ترکیب یک ربات چت که از بازدیدکنندگان در هر نقطه ای از تجربه مرور آنها سؤال می کند، انجام دهید.
صفحه قیمت گذاری: صفحه قیمت گذاری یک وب سایت می تواند نقطهای برای نزدیک شدن شما به اهدافتان باشد. بهینه سازی نرخ تبدیل میتواند به صفحه قیمتگذاری کمک کند تا بازدیدکنندگان را با تغییر بازههای قیمتگذاری (مثلاً قیمت در سال در مقابل قیمت ماهانه)، توصیف ویژگیهای محصول مرتبط با هر قیمت، درج یک شماره تلفن برای کسب اطلاعات بیشتر توسط بازدیدکنندگان و اقدامات مشابه به مشتری تبدیل کند.
وبلاگ: وبلاگ یک فرصت بزرگ برای بهینه سازی نرخ تبدیل یک وب سایت است . علاوه بر انتشار محتوای متفکرانه و مفید در مورد صنعت و یا حرفه شما، یک وبلاگ می تواند از CRO برای تبدیل خوانندگان به خریداران محصول یا خدمت استفاده کند. این فرآیند اغلب شامل فراخوانی برای اقدام (CTA) در مقاله یا دعوت از خوانندگان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک موضوع با تماس یا ارسال ایمیل میشود.
صفحات فرود: از آنجایی که صفحات فرود ذاتاً برای افراد طراحی شده اند تا بتوانند اقدامی انجام دهند، منطقی است که بالاترین میانگین نرخ تبدیل را در بین تمام فرم های ثبت نام با 23% داشته باشند .برای مثال، یک صفحه فرود رویداد را می توان با ویدیویی از رویداد سال گذشته بهینه کرد تا بازدیدکنندگان را تشویق به ثبت نام در سال جاری کند. صفحه فرودی که یک منبع رایگان ارائه می دهد را می توان با محتوای پیش نمایش از آن منبع بهینه کرد تا بازدیدکنندگان را به دانلود آن تشویق کند.
استراتژی های بهینه سازی نرخ تبدیل
در اینجا برخی از استراتژی های بازاریابی بهینه سازی نرخ تبدیل قابل اجرا برای آزمایش و پیاده سازی در شرکت شما آورده شده است.
CTA های مبتنی بر متن را در پست های وبلاگ ایجاد کنید
در حالی که گنجاندن CTA یا فراخوانی برای اقدامها در یک پست وبلاگ بهترین روش در نظر گرفته می شود، اما آنها گاهی اوقات نمی توانند بازدیدکنندگان را ترغیب کنند تا اقدام مورد نظر شما را انجام دهند. چرا؟
نادیده گرفتن بنرهای تبلیغاتی طراحی شده به شیوههای مرسوم یک پدیده واقعی است که با عادت کردن افراد به نادیده گرفتن اطلاعات بنر مانند در وب سایت ها مرتبط است. این عدم توجه همراه با این واقعیت که بازدیدکنندگان سایت همیشه تا انتهای یک پست وبلاگ را نمی خوانند. پس لازم است رویکرد متفاوتی در پیش بگیرید.
متخصصین بازاریابی دیجیتال و سئو سایت آزمایشات متفاوتی انجام دادند تا بهترین شیوه استفاده از CTA را بیابند. نتایج نشان میدهد که بهینه سازی نرخ تبدیل فقط با قرار دادن عناصری جهت فراخوانی برای اقدام امکانپذیر نیست. هرچند در صورتیکه سایت شما خالی از هرگونه تبلیغات باشد و تنها به لینک سازی برای خود اقدام نموده باشید، استفاده از فرم معمول آن میتواند نتیجه قابل قبولی به دنبال داشته باشد، اما بهتر است روشهای دیگری را نیز امتحان کنید. یک روش ساده استفاده از متن به جای طراحی بنرهای شلوغ و متنوع است. اما کجا و چطور؟
همانطور که گفته شد احتمال این وجود دارد که مراجعین به یک وبلاگ تمام آن را مطالعه نکنند. پس بهترین مکان برای قرار دادن فراخوانی برای اقدام برای بهبود نرخ تبدیل در میان متن شما است. اما چطور؟ حتما کسی که طراحی سایت شما را انجام داده است تنظیمات فونت و هدینگها را به نحوی انجام داده است که در تمام وبلاگ ها به صورت واحد نمایش داده شوند.
هر محتوای شما بسته به طول آن ممکن است بین سه تا ۲۰ هدینگ یا بیشتر داشته باشد. از استایل هدینگ دو یا سه (H2 و H3) استفاده کنید. میتوانید یک تا دو جمله کوتاه با این استایل در بین متن خود بنویسید و در صورت تمایل پس زمینهای ملایم که با پالت رنگ سایت شما همخوانی دارد به آن بدهید. به مرور متوجه خواهد شد که کدام نوع و استایل باعث بهینه سازی نرخ تبدیل شما خواهد شد. جمله مورد نظر میتواند به صفحات فرود، محصولات و موارد مشابه لینک و مشتریان را به سمت خرید هدایت کند.
اگر پزشک یا مدیر یک مرکز درمانی و ارائه دهنده خدمات هستید میتوانید از CTA های دکمه دار برای شروع تماس تلفنی استفاده کنید. از یک متن کوتاه برای تشویق مشتریان جهت تماس استفاده کنید. مثلا: “همین حالا برای تماس کلیک کنید. با افتخار پاسخگو خواهیم بود.”
سرنخ خلق کنید
جریان سرنخ یکی دیگر از عناصر بهینه سازی نرخ تبدیل است که می توانید در سایت خود قرار دهید. اولین برخورد مشتریان بالقوه با شما، در وبسایت شما است و تاثیرات اولیه و بسیار مهمی بر آنها میگذارد. سایت، قلب هرگونه فعالیت بازاریابی دیجیتال و نقطه شاخص هر کسب و کار برای ایجاد گفتوگو با مخاطبان است. بسیاری از بازاریابان در گرفتن لید یا روش های خلق سرنخ از کانال بازاریابی آنلاین خود با مشکل روبهرو هستند. بسیار حائز اهمیت است که آخرین ابزارها و استراتژیهای ایجاد روش های خلق سرنخ را در وبسایت تجاری خود در محیطی پویا به کار ببندید.
بهترین روشهای ایجاد سرنخ عبارتند از:
- استفاده از سیستمهای چتبات آنلاین: ممکن است مشتریان قبل از خرید تمایل داشته باشند سوالاتی در مورد محصول مورد نظر بپرسند. این سیستم این امکان را برای آنان فراهم میکند که به پاسخ سوالات خود دست یابند.
- برقراری سیستم پاسخگویی تلفنی: برخی افراد تمایل دارند به شیوه سنتی عمل کنند و قبل از خرید و استفاده از خدماتی که در سایت شما ارائه میشود، با پشتیبانی به صورت تلفنی صحبت کنند. تجربه ثابت کرده است که تماس تلفنی باعث افزایش بهینه سازی نرخ تبدیل میشود.
- ارسال پیام به خریداران با سبد خرید فراموش شده: تحقیقات نشان میدهد ایمیلهای سبد خرید رها شده میتوانند بسیار موثر باشند. آنها نرخ تبدیل بالای 45٪ دارند. از ایمیل هایی که باز می شوند، 21 درصد کلیک می شوند. نیمی از افرادی که کلیک کرده اند خرید می کنند.
- انتشار محتوای مخاطب محور برای جلب رضایت بازدیدکنندگان و افزایش زمان حضور آنان در سایت
- اشتراک محتوا در رسانههای اجتماعی: مهم نیست معیار تبدیل کلیدی شما چیست. حقیقت این است که اکثر افراد در وب سایت شما کاری را که شما می خواهید انجام نمی دهند. با استفاده از هدفگیری مجدد در رسانههای اجتماعی، میتوانید افرادی را که وبسایت شما را ترک کردهاند، دوباره جذب کنید.
برای بهینه سازی نرخ تبدیل چطور و از کجا شروع کنیم؟
قبل از شروع یک پروژه CRO، هدف خود را با رتبه بندی هر عنصر بر اساس پتانسیل، اهمیت و سهولت اولویت بندی کنید. ممکن است اعضای مجموعه شما پیشنهادات متفاوتی برای بهینه سازی نرخ تبدیل تبدیل ارائه نمایند. اما برای انتخاب هر پروژه و اولویت بندی آنها یک پیشنهاد داریم.
از چارچوب PIE برای پاسخ به سؤالات زیر برای هر استراتژی که در بخش قبل توضیح داده شده است، استفاده کنید. سپس، امتیازی بین یک تا 10 (یک کمترین و 10 بالاترین) به هر استراتژی اختصاص دهید.
- این پروژه چقدر بهبود کلی می تواند ارائه دهد؟
- این بهبود چقدر ارزشمند خواهد بود؟
- اجرای این بهبود چقدر پیچیده یا دشوار خواهد بود؟
هنگامی که برای هر استراتژی امتیازی تعیین کردید، اعداد را جمع کنید و مجموع را بر سه تقسیم کنید. این امتیازی به دست می دهد که نشان می دهد چه پروژه ای بیشترین تأثیر را خواهد داشت. سپس ابتدا روی پروژه هایی که بالاترین امتیاز را دارند کار کنید. چارچوب PIE کامل نیست، اما درک آن آسان، سیستماتیک است و نقطه شروعی برای همکاری و ارتباط CRO بین همکاران ارائه می دهد.
پاسخ سوالات متداول
ما در این مطلب دکتر وب در مورد بهینه سازی نرخ تبدیل مطالب زیادی را پوشش داده ایم، اما نه همه مطالب را. اگر هنوز سؤالی دارید، سوالات متداول در مورد CRO را مطالعه نمایید.
هدف از بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟
مهمترین هدف بهینهسازی نرخ تبدیل (CRO) بهبود احتمال انجام یک اقدام دلخواه در یک صفحه وب توسط بازدیدکنندگان است.
استراتژی CRO چیست؟
یک استراتژی CRO برای تبدیل بیشتر بازدیدکنندگان شما به مشتریان پولی طراحی شده است. در حالی که هر استراتژی CRO شرکت به شرکت و سایت به سایت متفاوت خواهد بود، مراحل کلی تغییر نخواهد کرد. شما باید معیارهای کلیدی و مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید. سپس باید بازخورد کاربر و سایر داده ها را جمع آوری کنید تا تصمیم بگیرید که چه چیزی را می خواهید آزمایش کنید. و در نهایت تصمیم بگیرید چند پروژه را برای بهینه سازی نرخ تبدیل به اجرا درآورید.
ابزارهای CRO چیست؟
ابزارهای CRO برای ساده یا خودکار کردن فرآیند بهینه سازی نرخ تبدیل شما طراحی شده اند. آنها ممکن است در گرفتن سرنخ، تحقیق، تجزیه و تحلیل، ردیابی کلیکها، بازخورد، یا اجرای آزمایش ها به شما کمک کنند.
چطور بهینه سازی نرخ تبدیل را شروع کنیم؟
روشهای بسیاری در مورد CRO وجود دارد، اما در نهایت، شما باید دریابید که مشتریان شما به کدام روش بهترین پاسخ را میدهند. پس لازم است روشهای مختلفی را تست و در یک بازه زمانی اثربخشی آن را ارزیابی کنید.