طراحی سایت نوبت دهی یکی از امکانات فنآوری اطلاعات است که میتواند برای کسب و کارهای مبتنی بر ملاقات مانند مطبها و کلینیکها بسیار مفید باشد. در صورتیکه میخواهید از سیستم نوبت دهی آنلاین استفاده کنید باید مطمئن شوید که سایت شما و صفحه نوبت دهی به راحتی قابل دسترسی هستند. با این کار بیماران شما میتوانند دقیقاً ببینند کدام نوبت ها در دسترس هستند و فوراً آنها را رزرو کنند. در ادامه این مطلب دکتر وب مزایای طراحی سایت نوبت دهی، راهکارهایی برای افزایش بازدهی و نتیجه یک تحقیق در این خصوص را بررسی میکنیم.
مزایای طراحی سایت نوبت دهی چیست؟
استفاده از سیستم نوبت دهی آنلاین به صورت اختصاصی برای پزشکان و مراکز درمانی نهتنها رضایتمندی بیماران را افزایش میدهد، بلکه اهمیت زیادی برای پزشکان و مراکز درمانی دارد. برخی از مزایای طراحی سایت نوبت دهی عبارتند از:
افزایش رضایتمندی بیماران و مراجعین
زمانبندی قرار آنلاین در زمان واقعی باعث میشود شما و خدماتتان به راحتی در دسترس بیماران و مراجعین به مرکز درمانی شما قرار گیرید. این یک راه عالی برای ارائه خدمات با کیفیت و کنترل بیماران بر نوبتهای خود است. آنها میتوانند نوبتهای مورد نظر خود را پیدا کرده و رزرو کنند که منجر به افزایش رضایتمندی میشود. با افزایش رضایت بیماران، احتمال تبدیل شدن آنان به بیماران همیشگی مرکز شما وجود دارد.
پس با ارائه یک تجربه بینظیر به بیماران با استفاده از برنامهریزی قرار ملاقات آنلاین، وفاداری به برند خود را ایجاد کنید. در طراحی سایت نوبت دهی باید به اصل سادگی توجه کنید. در صورتیکه نیاز به توضیح وجود داشت در صفحه مربوطه توضیحات کوتاهی قرار دهید.
کاهش خطا و هدررفت وقت تیم شما با طراحی سایت پزشکی
یک سیستم قرار آنلاین به مشتریان این امکان را می دهد که خودشان قرار ملاقات رزرو کنند. پزشکان و مراکز درمانی از گذشته از نوبت دهی تلفنی و حضوری استفاده میکنند. این کار باعث اتلاف وقت زیادی از کادر مرکز درمانی میشود. نوبت دهی حضوری که بدترین نوع وقت دهی است باعث ازدحام و بیبرنامگی مرکز درمانی شما میشود. این کار علاوه بر بروز نارضایتی برای مراجعین باعث فرسودگی و خستگی پرسنل مرکز شما خواهد شد. همچنین این روشها جای زیادی برای خطای انسانی دارد و این می تواند بر روند کاری مرکز درمانی شما شما تأثیر منفی بگذارد و همچنین مراجعین مرکز شما را ناامید کند. طراحی سایت نوبت دهی روند رزرو قرار ملاقات را تسریع میکند و احتمال اشتباهات را کاهش میدهد.
افزایش بازدید و بهبود سئوی سایت
پس از طراحی سایت نوبت دهی بیماران و مراجعین مرکز درمانی شما برای رزرو نوبت به سایت مراجعه خواهند نمود. در صورتیکه سایت شما به صورت اصولی و هدفمند طراحی شده باشد میتوانید مراجعین را برای مدت طولانی تری جهت مطالعه مطالب و بازدید از سایر صفحات در سایت نگهدارید. افزایش بازدید و حضور بیشتر افراد در سایت شما باعث بهبود رتبه آن در گوگل و در نتیجه بهبود سئوی سایت پزشکی شما خواهد شد
آیا استفاده از سایتهای ارائه خدمات نوبت دهی درست است؟
امروزه سایتهای نوبت دهی زیادی آماده ارائه خدمات به پزشکان هستند اما آیا استفاده از خدمات این سایتها درست است؟ شما پس از طراحی سایت نوبت دهی مجبور نخواهید بود هزینهای برای استفاده از خدمات رزرو نوبت این سایتها پرداخت کنید. هنگامی که شما از خدمات این سایتها استفاده میکنید علاوه بر پرداخت هزینه ترافیک این سایتها افزایش خواهد یافت و در نتیجه برای آنها سودآوری دوطرفه دارد. حال سوال اینجاست که چرا این سود به خود شما نرسد؟ همچنین بیماران ترجیح میدهند نوبت خود را از سایت پزشک یا مرکز درمانی مربوطه رزرو کنند. به عبارت دیگر آنها اعتماد کمی به سایتهای ثالث دارند. شما میتوانید با طراحی سایت نوبت دهی اختصاصی تصویر برند خود را بهبود بخشید. با طراحی سایت پزشکی و قرار دادن نوبت دهی آنلاین در آن بیماران راحت تر با برند شما ارتباط برقرار میکنند.
بهترین طراحی سایت نوبت دهی چگونه است؟
طراحی سایت پزشکی با امکانات نوبت دهی آنلاین باید طبق اصولی انجام شود که مهمترین آنها عبارتند از:
- ریسپانسیو بودن برای تمامی دستگاهها: امروزه بیش از نیمی از کاربران اینترنت از تلفن همراه خود برای استفاده از خدمات آنلاین استفاده میکنند. پس لازم است سایت شما در تمامی دستگاه های دسکتاپ و موبایل به درستی در دسترس باشد.
- رابط کاربری ساده و جذاب: همانطور که در سایر مطالب طراحی سایت دکتر وب اشاره نمودیم رابط کاربری در جذب افراد اهمیت ویژهای دارد. زیبایی در عین سادگی استفاده باعث ماندن افراد برای مدت بیشتری در آن میشود. در طراحی سایت نوبت دهی باید به این نکته توجه شود که بیماران نباید به دنبال لینک صفحه رزرو وقت بگردند و این لینک از بخشهای مختلف سایت در دسترس باشد. بیماران بالقوه ای که برای اولین بار از وب سایت شما بازدید می کنند، به دنبال یک تجربه سریع و آسان هستند. اگر آن تجربه کاربرپسند را پیدا نکنند، تجربه بهتری را در جای دیگری جستجو خواهند کرد. تجربه کاربری همه چیز است.
- استفاده درست از المانهای سایت: استفاده از تصاویر باعث جذابیت سایت و صفحه نوبت دهی شما میشود. همچنین میتوانید لینک خدمات مهم خود را نیز در دسترس قرار دهید.
- هویت برند و تخصص خود را به خوبی معرفی کنید: بیماران بالقوه که در اینترنت شما را پیدا کرده اند و یا نام شما را از دیگران شنیده اند قبل از رزرو نوبت به دنبال اطلاعاتی از شما هستند. پس اطلاعات کاملی از خود و خدمات مرکز درمانی خود در سایت ارائه نمایید.
- از وب سایت خود برای انتقال تخصص خود استفاده کنید: وقتی مردم متوجه شوند که شما مهارت و دانش لازم را دارید، سریعتر نوبت میکنند و بیماران جدیدی را جذب میکنند. مطالب آموزشی و مورد نیاز بیماران و نمونه هایی از عکسهای بیماران قبل و بعد از عمل از عناصر اعتمادساز در طراحی سایت نوبت دهی است.
- نظرات بیماران را اضافه کنید: یکی از عناصری که باعث جلب نظر بیماران جدید میشود نظرات بیماران قبلی شماست. از این عنصر به نفع خود استفاده کنید. از بیماران قبلی خود بخواهید نظرات خود را در سایت ثبت کنند و حتی اگر تمایلی به این کار ندارند میتوانید در مرکز درمانی خود برگه رضایتمندی بعد از عمل یا مورد مشابه قرار دهید و نظرات را جمعآوری نموده و از پشتیبان سایت خود بخواهید آنها را در سایت درج نماید.
- افزودن فراخوانی برای اقدام: شما باید مشخص کنید که بازدیدکنندگان وب سایت شما چه کاری باید انجام دهند. یک دکمه واضح با متن «اکنون رزرو کنید!» قرار دهید.
نتیجه یک تحقیق
در سال ۱۴۰۰ مطالعه ای در استان کرمان با هدف با هدف تعیین استفاده از سیستم های مختلف رزرو نوبت از جمله طراحی سایت نوبت دهی و اپلیکیشن در بین بیماران در مراکز سرپایی دانشگاهی و بررسی دیدگاه ها و رضایت آنها انجام شد. نتیجه این تحقیق به صورت مختصر در ادامه آورده شده است.
برای دریافت خدمات سلامت، بیماران بیشترین تعامل را با خدمات سرپایی دارند. رضایت بیماران از خدمات سرپایی تحت تأثیر عواملی مانند کیفیت خدمات بهداشتی، سهولت قرار ملاقات و دسترسی به خدمات مورد نیاز است. بنابراین یکی از مسائل ارائه خدمات به بیماران در مراقبتهای سرپایی، برنامهریزی و زمانبندی خدمات برای بیماران با کمترین اتلاف وقت است.
در گذشته، فرآیند برنامه ریزی مراکز سرپایی توسط بیماران پیاده انجام می شد. یکی از بزرگترین چالش های این شیوه سنتی، زمان طولانی انتظار در صف برای دریافت خدمات است. یک مطالعه نشان میدهد که یک سیستم قرار ملاقات غیر کاربرپسند، مانع اصلی برای ادامه پیگیری پزشکی بیماران است. استفاده از سیستمهای رزرو نوبت مانند طراحی سایت نوبت دهی برای ارائه خدمات بهتر و سرعت بخشیدن به گردش کار طراحی شده اند. یک سیستم قرار ملاقات کارآمد می تواند زمان انتظار را کاهش دهد، رضایت بیمار را افزایش دهد و منابع را ذخیره کند.
برنامه های مبتنی بر وب و تلفن گویا پرکاربردترین سیستم های نوبت دهی هستند و در بین شرکت کنندگان این مطالعه خوشایند هستند. اکثر شرکت کنندگانی که به تلفن دسترسی دارند سیستم قرار تلفن گویا را ترجیح می دهند و بیشتر کسانی که به اینترنت دسترسی دارند برنامه مبتنی بر وب را ترجیح می دهند. بیماران یا همراهان بیمارانی که به هر دوی این ابزارها دسترسی دارند، اپلیکیشن مبتنی بر وب را ترجیح می دهند. اما علیرغم فراهم بودن زیرساخت های لازم برای استفاده از سیستم نوبت دهی بیماران یا همراهان، میزان رضایت کلی شرکت کنندگان از سیستم های نوبت دهی صرف نظر از نوع سیستم در حد متوسط است. (یکی از علل نارضایتی بیماران از اپلیکیشنهای نوبت دهی این است که پس از مدتی تبلیغ و به علل مختلف از دسترس خارج میشوند. پس پیشنهاد میشود با طراحی سایت نوبت دهی رضایت بیماران را جلب کنید.)