برندسازی پزشکی که حوزههای مختلف را در برمیگیرد از جهات مختلف اهمیت دارد. شناخته شدن پزشکان و نیز افزایش بیماران و کسب درآمد بیشتر از نتایج تبلیغات پزشکی صحیح است. اما کسب درآمد بیشتر پزشکان تنها هدف برندسازی است؟ آیا تبلیغات فقط برای پزشکان تازهکار مفید است؟ برخی پزشکان براین باور هستند که بیماران خود را دارند و نیازی به جذب بیمار بیشتر و کسب درآمد بالاتر ندارند. برخی نیز ذهنیت مثبتی در این خصوص نداشته و عقیده دارند حرفه پزشکی مقدس است و نباید با تبلیغات آلوده شود. اما آیا این باورها درست است؟ در این مطلب از دکتر وب به بررسی ۶ باور اشتباه در مورد تبلیغات و برندسازی پزشکی میپردازیم.
تبلیغات و برندسازی پزشکی باعث آلوده شدن حرفه مقدس پزشکی میشود!
بر هیچ کس پوشیده نیست که حرفه پزشکی یکی از مقدسترین شغلهای دنیا است. حذف برخی مشاغل ممکن است صدمه زیادی به جامعه وارد نکند اما اگر شغل پزشکی را از دنیا حذف کنیم، ممکن است پس از چند صد سال نسل انسان به صورت کامل منقرض شود.
وقتی با پزشکان در خصوص برندسازی پزشکی صحبت میشود، آنها ابراز ناراحتی نموده و آن را نوعی ریاکاری میدانند. اما لازم است این نکته را یادآور شویم که در تاریخ بشریت مقدسترین موضوعات نیز به صورت گسترده تبلیغ شدهاند. همه ما میدانیم که پیامبران نیز به صورت پیوسته در حال تبلیغ ادیان و اطلاع رسانی در این خصوص بوده اند.
نمیتوان گفت تبلیغات پزشکی و یا تبلیغ در هر زمینه دیگری به خودی خود بد است یا خوب. اما لازم است به این نکته توجه فرمایید که اگر تبلیغات براساس صداقت باشد کار درستی است. این روش اطلاع رسانی در صورتی باعث آلودگی حرفه مقدس پزشکی خواهد شد که براساس اطلاعات غلط و دروغگویی باشد.
تعداد بیماران من زیاد است، نیازی به برندسازی پزشکی ندارم!
همه ما پزشکانی را میشناسیم که مهارت بسیار بالا و تعداد بیماران بسیاری دارند اما همچنان تبلیغ میکنند. پزشکان بسیار موفق به خوبی میدانند که رسالت آنها تنها این نیست که دانش و مهارت خود را افزایش داده و از از طریق جان انسانها را نجات دهند. بلکه آنها معتقدند در کنار این هدف ارزشمند باید اقداماتی انجام دهند که بیمارانی که به کمک و علم آنها نیاز دارند بتوانند به راحتی آنان را بیابند. و این تنها با برندسازی پزشکی و انجام تبلیغات موثر امکانپذیر است.
بیایید خود را به جای یک بیمار و یا خانواده او بگذاریم. زمانی که فرد بیمار میشود به دنبال بهترین پزشک برای مراجعه و انجام اقدامات درمانی است. متاسفانه به دلیل اینکه بسیاری از پزشکان متبحر بر این باورند که نیازی به تبلیغات ندارند، پس بیشتر بیماران نیازمند به درمان، هیچ وقت نمیتوانند بهترین پزشک را برای درمان بیماری خود پیدا کنند.
یک پزشک متبحر، علاوه بر تلاش برای افزایش دانش و مهارت پزشکی جهت انجام رسالت خود، بر این باور است که باید اقداماتی انجام دهد تا بیماران نیازمند به راحتی بتوانند او را پیدا کنند. مهم ترین اقدام در این راه استفاده از برندسازی پزشکی است.
تبلیغات و برندسازی پزشکی نوعی کلاهبرداری و ریاکاری است!
ما به اقدامی کلاهبرداری میگوییم که در آن برای کسب منفعت شخصی به دیگران دروغ گفته شود. از طرفی کسی را ریاکار میدانیم که با ظاهرسازی سعی در مخفی نگهداشتن باطن خود دارد. اما جالب است به چند برند معتبر دنیا اشاره کنیم. برندهایی مانند گوگل، مایکروسافت، علی بابا، تسلا، مایکروسافت و موارد مشابه را در نظر بگیرید. آیا با فکر کردن به این اسامی ریاکاری و کلاهبرداری در ذهن شما تداعی میشود و یا تعهد و کیفیت عالی محصولات و خدمات؟ این برندها در حال ارائه بهترین خدمات و محصولات هستند و اگر سری به شبکههای خارجی بزنید متوجه میشوید که به صورت پیوسته در حال تبلیغ خود هستند.
اصول و قواعد برندسازی تفاوتی با هم ندارد. همانطور که شرکتها و برندهای بزرگی که به آنها اشاره نمودیم از قوانین خاصی در تبلیغات تبعیت میکنند، شرکتهای کوچک، مراکز درمانی و اشخاصی مانند پزشکان نیز براساس راستی و درستی میتوانند با تبلیغات خدمات و محصولات خود را معرفی نمایند. برندسازی تزشکی یعنی اگر تبلیغاتی انجام میدهیم، برپایه صداقت باشد.
پزشکان حاذق تبلیغ نمیکنند!
برخی پزشکان بر این باورند که تنها افرادی در این حرفه از تبلیغات پزشکی استفاده میکنند که سطح علمی پایینی دارند و یا بیماران کمی به آنها مراجعه میکنند. آنان فکر میکنند پزشکان تازهکار و یا با سطح علمی پایین با تبلیغات پزشکی سعی در جبران نقص خود و افزایش تعداد بیماران دارند. اما آیا این باور درست است؟ خیر، مطمئنا این گونه نیست.
همگی پزشکان حاذق زیادی را میشناسیم که باوجود دانش و مهارت بالا و باوجود شلوغی کلینیکها و مطلبهای خود به صورت گسترده از تبلیغات پزشکی استفاده میکنند. همچنین پزشکان با دانش و مهارت بالایی هستند که تعداد مراجعینشان نسبت به علم پزشکی بالای آنها زیاد نیست.
این باور را نمیتوان به صورت صددرصد نقض نمود. در هر حرفهای مانند پزشکی هستند افرادی که بخواهند مهارت کم خود را با تبلیغات جبران کنند تا مراجعهکنندگان خود را افزایش دهند. اما به هیچ عنوان نمیتوانیم این باور را به کل جامعه شریف پزشکی تعمیم دهیم. در نتیجه این باور که «هر پزشکی که بیشتر تبلیغ میکند، علم کمتری دارد» نادرست است.
من وقت کافی برای تبلیغات پزشکی ندارم!
بیشک یکی از پرمشغلهترین افراد جامعه پزشکان هستند. به طور معمول وقت پزشکان بسیار محدود بوده و آنان فرصت زیادی برای انجام سایر امور ندارند. آنان بیشتر وقت خود را صرف امور درمانی بیماران و نیز مهارت آموزش میکنند. پس واضح است که نمیتوانند وقتی را برای سایر اموری که ربطی به حرفه پزشکی ندارد بگذارند.
پس هنگامی که بحث از تبلیغات و برندسازی پزشکی به میان میآید منظور این نیست که پزشک کلیه اقدامات مورد نیاز را خودش انجام دهد. معمولا میزان زیادی از فعالیتهای مربوط به تبلیغات پزشکی را میتوان به شرکتهای مربوطه سپرد و اصطلاحا برون سپاری نمود.
اقداماتی چون طراحی سایت، تولید محتوا، سئو و سایر امور تبلیغاتی از اجزای برندسازی پزشکی هستند که بدون نیاز به حضور فعال پزشکان توسط شرکتهای تبلیغات پزشکی قابل انجام است. همانطور که پزشکان برای انجام برخی امور مطب منشی و دستیار استخدام میکنند، در مورد تبلیغات هم لازم است از یک متخصص در این امر کمک گرفت.
درآمد من در حدی نیست که برای برندسازی پزشکی هزینه کنم!
برخی پزشکان ممکن است اخیرا مجبور شده باشند برای مطب و یا کلینیک خود هزینه ای پرداخت کنند. همه ما میدانیم که هزینه اجاره و یا خرید چنین اماکنی بسیار بالاست. حال تجهیز کردن این اماکن نیز نیازمند هزینه زیادی است. همچنین درآمد برخی پزشکان که به تازگی فارغالتحصیل شدهاند با آنچه بعنوان درآمده ایدهآل در ذهن دارند بسیار متفاوت است.
معمولا پزشکان عقیده دارند تا زمانی که درآمدشان به حد قابل قبولی نرسیده، نمیتوانند برای تبلیغات و برندسازی پزشکی هزینه کنند. اما لازم است بدانید که تبلیغات هزینه نیست بلکه سرمایهگذاری است. وقتی صحبت از تبلیغات پزشکی به میان میآید نیاز نیست که یک پزشک از همان ابتدا سرمایه زیادی را صرف این اقدامات نماید.
حتی کوچکترین اقدام در این زمینه برای پزشکی که سابقه کمی دارد، بسیار مفید خواهد بود. فرض کنید شما یک متخصص گوش و حلق و بینی هستید و ترجیح میدهید با انجام اعمال جراحی بینی کسب درآمد کنید. شما سعی میکنید با برخی مراکز به صورت پورسانتی کار کنید و بیمار جذب کنید. همچنین ممکن است به منشی خود و یا سایر مراکز درمانی ماهیانه هزینه ای جهت معرفی بیماران پرداخت کنید. اگر جمع یک ساله این هزینهها را صرف طراحی سایت کنید و دو سال به صورت مستمر برای تولید محتوا و سئوی سایت خود سرمایهگذاری نمایید، مطمئنا به نتیجه بهتری خواهید رسید.