برای اولین بار در ایران
طراحی سایت، سئو و تولید محتوا
به صورت تخصصی برای پزشکان و مراکز درمانی

سایت یا شبکه های اجتماعی؟ کدام مفیدتر است؟

وب سایت یا شبکه های اجتماعی
آنچه در این مطلب می‌خوانید

سایت یا شبکه های اجتماعی؟ صاحب یک مجموعه بزرگ مانند بیمارستان یا شرکت باشید و یا مجموعه کوچکی مانند مطب داشته باشید، یکی از بحث های جاری در حوزه بازاریابی این است که باید روی کجا بیشتر تمرکز کنید.

همچنین ممکن است سوالات دیگری داشته باشید. کدام یک از این دو، بیشترین مشتریان بالقوه را ایجاد می کند؟ کدام کانال ROI (نرخ بازده سرمایه گذاری یا همان RIO  یعنی نسبت سود خالصی که سرمایه گذار از رهگذر پشتیبانی یک کسب و کار با هزینه ای که برای راه اندازی آن کسب و کار پرداخت می‌کند به دست می‌آورد.) بیشتری ارائه می دهد؟ یا کدام یک از آنها به رشد سریعتر مجموعه کمک می کند؟

اگر می خواهید پاسخ این و سوالات مرتبط دیگر را بدانید، به خواندن ادامه دهید. ما در حال تجزیه و تحلیل هر دو کانال بازاریابی هستیم و آنها را در مقابل یکدیگر قرار می دهیم.

منظور از شبکه های اجتماعی چیست؟

شبکه های اجتماعی یا رسانه های اجتماعی به یکی از روزمرگی‌های ما تبدیل شده اند. عمدتاً برای برقراری ارتباط یا تعامل آنلاین با یکدیگر استفاده می شود. محبوبیت رسانه های اجتماعی در دهه گذشته نه تنها در بین افراد، بلکه در بین مشاغل نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

بیایید این نام را به عنوان یک تلاش اولیه برای درک بهتر رسانه های اجتماعی تجزیه کنیم.

“اجتماعی” – از لاتین “socius” که به معنای “دوست” است. پس اجتماعی بودن یعنی صمیمی بودن. “Media” – دوباره از لاتین “medius” به معنای وسط آمده است. بنابراین رسانه یک ابزار میانجی ارتباطی است که برای ذخیره و انتشار اطلاعات یا داده ها استفاده می شود. با رفتن از تعاریف اولیه، به این می‌رسیم: «شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ها یا پلتفرم‌هایی هستند که افراد یا گروه‌هایی از مردم (کسب‌وکارها) به کمک آن‌ها با مخاطبان خود معاشرت می‌کنند.»

این در واقع بهترین راه برای استفاده از رسانه های اجتماعی است. بسیاری از شرکت ها این اشتباه را مرتکب می شوند که محتوای طولانی و در عین حال غیردوستانه در رسانه های اجتماعی پست می کنند. ممکن است اکنون از خود بپرسید: چگونه می توانم برای رسانه های اجتماعی محتوای دوستانه و مخاطب پسند ایجاد کنم؟

برای اینکه محتوای شما دوستانه یا اجتماعی باشد، باید این 3 معیار را داشته باشد:

  • تعاملی یا جذاب باشید.
  • ارتباط ایجاد کند و یا ارتباطات را حفظ کند.
  • برای همه طرف‌های مشمول این تبادل اجتماعی ارزش قائل شوید.

اگر هر سه مورد را رعایت می‌کنید پس از رسانه های اجتماعی دقیقاً برای آنچه ایجاد شده است استفاده می کنید. در پاسخ این سوال که سایت یا شبکه های اجتماعی بهتر است لازم است به این نکته اشاره کنیم که مانند هر چیز دیگری، هم رسانه های اجتماعی و هم وب سایت ها، مزایا و معایب خود را دارند. ما می خواهیم اینها را کنار هم بگذاریم و نتیجه مقایسه را ببینیم.

مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی چیست؟

  • رایگان بودن: مزیت اصلی شبکه های اجتماعی این است که می توانید از اکثر آنها به صورت رایگان استفاده کنید. برعکس برای طراحی سایت، نگهداری و توسعه آن که از آن بعنوان سئو یاد می‌شود لازم است هزینه پرداخت کنید. نه تنها می توانید از رسانه های اجتماعی به صورت رایگان استفاده کنید، بلکه می توانید محتوای خود را نیز به صورت رایگان با مخاطبان گسترده ای به اشتراک بگذارید.
  • آماده برای استفاده: تنها کاری که در رسانه های اجتماعی برای شما باقی می ماند این است که یک عکس یا ویدئو به دلخواه خود آپلود کنید. شما نیازی به نگرانی در مورد ساخت آن ندارید زیرا همه چیز برای شما آماده است. حتی اگر نیاز داشته باشید عکس های با قالب خاصی تهیه شوند نیز هزینه کمی پرداخت خواهید نمود و می‌توانید شخصا اقدام به آپلود آن در زمان مورد نظر نمایید.

معایب استفاده از شبکه های اجتماعی چیست؟

به طور متناقض، معایب رسانه های اجتماعی از مزایای آن ناشی می شود. پس وقتی ادامه این مطلب را می‌خوانید صبور باشید و فکر نکنید این قسمت از متن دوبار تکرار شده است…!

بنابراین، معایب شبکه های اجتماعی نیز این است که عبارتند از:

  • رایگان بودن: علیرغم این واقعیت که می توانید از شبکه های اجتماعی به صورت رایگان استفاده کنید، الگوریتم آنها باید محتوای شما را در معرض دید قرار دهد. شما می توانید از طریق کمپین ها و تبلیغات پولی به این امر کمک کنید. سال به سال، این شکل از بازاریابی پولی پرهزینه تر می شود. شما می توانید به صورت رایگان از شبکه های اجتماعی استفاده کنید، اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب و بازدهی مناسب باید هزینه پرداخت کنید!
  • آماده برای استفاده: شبکه‌های اجتماعی صفحاتی استاندارد، از پیش ساخته شده و از پیش مدل‌سازی شده‌اند که محتوا را ذخیره می‌کنند و اجازه می‌دهند تا تغییرات کوچکی مانند شخصی‌سازی روی جلد و عکس‌های نمایه و محتوا را انجام دهند. آنها فقط یک تبلیغ سطحی از برند شما ارائه می دهند. رسانه‌های اجتماعی لزوماً در افزایش آگاهی یا وفاداری برند کار زیادی انجام نمی‌دهند، و حتی اگر به درستی استفاده نشوند، حتی می‌توانند باعث آسیب یا از دست دادن هویت تجاری شما شوند.

برای رسیدن به پاسخ این سوال که سایت یا شبکه های اجتماعی بهتر است لازم است مزایا و معایت طراحی سایت و استفاده از آن بعنوان یک ابزار بازاریابی را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

وب سایت چیست؟

صفحه وب مجموعه ای از صفحات اینترنتی در هم تنیده با نام دامنه مشابه است که برای بازدیدکنندگان قابل دسترسی است. سایت ها را می توان توسط یک فرد، یک گروه، یک کسب و کار یا یک سازمان ایجاد و نگهداری کرد و برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار داد. همه وب سایت ها در کنار هم وب جهانی را تشکیل می دهند که به عنوان وب جهانی یا WWW شناخته می شود.

وب سایت ها دارای تنوع به ظاهر بی پایان هستند، از جمله وب سایت های آموزشی، خبری، پزشکی، تجارت الکترونیک و موارد دیگر. محتوای صفحه وب معمولاً ترکیبی از متن با رسانه های دیگر است. بنابراین هیچ قانونی وجود ندارد که ساختار یک صفحه وب را در اینترنت دیکته کند.

اولین وب سایت در سال 1990 توسط تیم برنرز لی، دانشمند کامپیوتر بریتانیایی ایجاد شد. 3 سال بعد، در سال 1993، سرن اعلام کرد که هر کسی می تواند به صورت رایگان به وب جهانی دسترسی داشته باشد.

در ابتدا، وب سایت ها بر اساس حوزه های عملکردشان طبقه بندی می شدند:

  • وب سایت های سازمان های دولتی = .gov
  • وب سایت موسسات آموزشی = .edu
  • وب سایت های سازمان های غیر انتفاعی = .org
  • وب سایت های تجاری = .com
  • وب سایت های اطلاعاتی = .info

اگرچه این افزونه‌های دامنه هنوز وجود دارند، اما در مورد محتوای فعلی صفحات وب در اینترنت اطلاعات کمی دارند. در اینترنت امروزی، پسوند “.com” محبوب ترین نوع دامنه است که البته ما در ایران از “.ir” هم زیاد استفاده می‌کنیم.

یک وب سایت بدون شک برای کسب و کار شما مفید است. به جز خدمت به تصویر کسب و کار شما، به افزایش آگاهی و وفاداری برند و در نتیجه افزایش خریداران و یا استفاده کنندگان از خدمات شما نیز کمک می کند. داشتن یک سایت می‌تواند تمام پروژه های بازاریابی شما را در یک مقصد جمع آوری کند. همچنین می توانید از یک پشتیبان مجازی در این خصوص کمک بگیرید.

وب سایت باید مقصد مخاطبان شما باشد. مانند انتهای قیف و مثل یک دفتر مجازی. تمام بازاریابی هایی که به صورت آنلاین انجام می دهید (تبلیغات، محتوا، حتی ویدیوها و پادکست ها و برخی پست های شبکه های اجتماعی) باید مخاطبان شما را به سمت وب سایت شما هدایت کند.

مزایای طراحی سایت چیست؟

  • سئو یا دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو: سایت برای هر کسی راه اندازی شود باید در نتایج موتورهای جستجو دیده شود تا نیازهای مخاطبین را برآورده کند. اگر سئو را به درستی انجام دهید، وب سایت شما می تواند در موتورهای جستجو مانند گوگل رتبه بالایی داشته باشد و حتی میلیاردها نفر به آن دسترسی پیدا کنند.
  • طراحی سفارشی سایت: شما می توانید یک وب سایت را از ابتدا ایجاد کنید. برخلاف رسانه‌های اجتماعی، در اینجا می‌توانید تصمیم بگیرید که به دیگران چه خدماتی ارائه دهید.

معایب طراحی سایت چیست؟

باز هم این یک اشتباه تایپی نیست، معایب وب سایت نیز از مزایای آن ناشی می شود. پس به مطالعه ادامه دهید.

  • سئو یا دیده شدن در نتایج موتورهای جستجو: سئو دائما در حال تغییر است. اگر اشتباه کنید، در موتورهای جستجو در رتبه پایین تری قرار می گیرید و در نتیجه فروش خود را از دست می دهید. شما باید مهارت های سئو را یاد بگیرید یا یک متخصص سئو را استخدام کنید. سپردن امور سئو به متخصصین این امر یک نعمت است چراکه نه تنها باعث بازگشت سرمایه شما می‌شود بلکه سودآوری زیادی برای شما به دنبال خواهد داشت.
  • طراحی سفارشی سایت: بله، شما می توانید وب سایت سفارشی خود را ایجاد کنید، اما آیا می دانید چگونه؟ بار دیگر، کمبود مهارت و آموزش در اینجا نیز مشکل ایجاد می کند. شما می توانید تمام آزادی های ممکن برای طراحی را داشته باشید، اما به طراحی سایت را بلد نیستید. همچنین هیچ مهارت فنی برای توسعه وب سایت مورد نظر خود ندارید. در این صورت، یا مقدار زیادی پول و تلاش برای توسعه مهارت های خود خرج می کنید، یا … می توانید حدس بزنید؟!  بله. کار خود را به یک تیم حرفه ای واگذار کنید. پیشنهاد می‌کنیم از ابتدای طراحی تا توسعه و سئوی سایت خود را به یک تیم واگذار کنید. بدین صورت کارها با هماهنگی و سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

وب سایت یا شبکه های اجتماعی کدام بهتر است؟

پاسخ این است که شما باید از هر دو استفاده کنید. نتایج سال‌ها بررسی تیم‌های برندسازی و بازاریابی در سراسر دنیا نشان داده است که ترکیبی از این دو بهترین نتایج را برای مشاغل در همه زمینه ها به ارمغان می آورد.

استراتژی های شبکه های اجتماعی برای ایجاد سرنخ عالی هستند. با این حال، از طریق وب سایت است که شما آن سرنخ ها را به سمت پایین قیف بازاریابی هدایت می کنید. به این ترتیب، کنترل کاملی بر برند خود خواهید داشت.

به رسانه های اجتماعی به عنوان راهی برای دستیابی به اهداف بالقوه خود و رسیدن به آنها فکر کنید. در حالی که وب سایت شما، به عنوان مرجع کاملی است که در آن اطلاعات مورد نیاز مشتریان تان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. همچنین جایی است که مشتریان تا می‌توانند کلیه محصولات شما را دیده، بررسی کنند و به صورت آنلاین خریداری نمایند. همچنین در صورتیکه تمایلی به فروش آنلاین در سایت خود ندارید می‌توانید با یک call to action آن‌ها را به سمت برقراری ارتباط با تیم فروش هدایت کنید.

اگر از هر دو ابزار ارتباطی به درستی استفاده کنید، مخاطبان خود را از طریق شبکه های اجتماعی جذب و درگیر خواهید کرد و محصولات و خدمات خود را با استفاده از وب سایت خود به فروش خواهید رساند.

4.9/5 - (15 امتیاز)

این مطلب را به اشتراک بگذارید